اخبار سایت

راز «انرژی تاریک»؛ عاملی که منجر به فروپاشی کیهان می‌شود


دانشمندان پس از مدت‌ها مطالعه بر روی ترکیب جهان هستی، دریافته‌اند که تنها ۵ درصد آن از مواد عادی مانند اتم‌ها تشکیل شده و ۹۵ درصد باقی‌مانده را ماده و انرژی تاریک تشکیل می‌دهند.

حدود ۲۵ درصد از کیهان از ماده‌ای اسرارآمیز به نام «ماده تاریک» تشکیل شده که نمی‌توانیم آن را ببینیم ولی می‌توان از طریق گرانش آن را شناسایی کرد.

۷۰ درصد باقی‌مانده هم انرژی تاریک است. انرژی تاریک نوعی انرژی اسرارآمیز است که گمان می‌رود مسئول گسترش شتابان جهان باشد.

بر خلاف ماده عادی، انرژی تاریک با نور تعامل ندارد و نامرئی می‌ماند، به همین دلیل ردیابی مستقیم آن دشوار است.

 

برای توضیح این پدیده غیرمنتظره که گسترش جهان به دلیل گرانش کند نمی‌شود بلکه شتاب می‌گیرد، دانشمندان وجود انرژی تاریک را مطرح کرده‌اند. ماهیت انرژی تاریک همچنان به طور کامل درک نشده و موضوع تحقیقات گسترده‌ای در اخترفیزیک است.

در یک مطالعه جدید که در مجله اخترشناسی منتشر شده، تیم بین‌المللی دانشمندان انرژی تاریک را با دقت بیشتری از گذشته اندازه‌گیری کرده‌اند. این نتایج جدید نشان می‌دهد در حالی که پیشتر تصور می‌شد این انرژی در فضای خالی ثابت است، اما ممکن است پیچیده‌تر از آن باشد.

پژوهشگران با استفاده از ستاره‌های منفجر شده به نام ابرنواخترها، انرژی تاریک را اندازه‌گیری کردند و دریافتند شاید انرژی تاریک مانند آنچه قبلا فکر می‌شد ثابت نیست که نشان‌دهنده توضیح پیچیده‌تری از رفتار آن در جهان است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا