اخبار سایت

آموزش: چگونه عوارض جسمی استفاده از گوشی‌های هوشمند را کاهش دهیم؟


همه‌ ما می‌دانیم که استفاده‌‌ بی‌رویه از تلفن‌های همراه می‌تواند باعث بروز عارضه‌های جسمانی جبران‌ ناپذیری خصوصا در کودکان و نوجوانان گردد. اما با وجود آگاهی هر یک از ما از این مشکلات و اثرات، بازهم عده‌ای این مسئله را جدی نمی‌گیرند و سلامت خود را به خطر می‌اندازند.

قطعاً هدف از بیان این عوارض و مشکلات کنار گذاشتن تجهیزات و گوشی‌های تلفن همراه نیست بلکه هدف استفاده بجا و صحیح است به‌ گونه‌ای که ما و فرزندانمان آسیب کمتری ببینیم.

یکی از عوارض جسمی که ممکن است اتفاق بیفتد مربوط به گردن و نحوه نگه‌داشتن گوشی می‌باشد.

تحقیقات پزشکی حاکی از آن است که پایین نگه‌داشتن گردن در زاویه‌ 45 درجه فشاری برابر با فشار حدود 22 کیلوگرم بار را به آن وارد می‌کند و خم کردن آن تا زاویه‌ 60 درجه این فشار را در حد 27 کیلوگرم افزایش می‌دهد پس تا حد ممکن گوشی را هم‌ سطح با چشمان و موازی با سرخود نگه‌دارید تا باعث آسیب به ستون فقرات خود نشوید.

موضوع دیگر، حالت نشستن نامناسب هنگام کار با گوشی یا لپ‌تاپ است. حالت‌های نشستنی که با قوز کردن و لم دادن روی مبل یا میز همراه هستند باعث فشار به کمر و ایجاد درد در این ناحیه خواهد شد.

پیشنهاد می‌شود برای پیشگیری از این نوع دردها، صاف بنشینید. البته به گفته‌ پزشکان تغییر مداوم حالت نشستن در مواقعی که مجبور به نشستن هستید، بهتر از صاف نشستن طولانی‌مدت است.

 

موضوع پراهمیت‌تر، آسیب بینایی درنتیجه‌ کار زیاد با گوشی هوشمند است که واقعاً تهدیدی انکارناپذیر می‌باشد. مسئله  خشکی چشم درنتیجه پلک نزدن و خیره شدن طولانی‌مدت به صفحه تجهیزات هوشمند آسیبی اثبات‌ شده است.

همچنین به گفته‌ چشم‌ پزشکان نور آبی و بنفشی که از نمایشگر ساطع می‌شود می‌تواند باعث تباهی لکه زرد شده و در نهایت به کوری بینجامد. به‌علاوه خیره شدن به صفحه‌ نسبتاً کوچک گوشی می‌تواند باعث تنبلی چشم، ضعف، خستگی، تاربینی و حتی کوری موقت شود.

پیشنهاد می‌شود نور صفحه‌نمایش را کم کنید، اندازه‌ فونت را افزایش دهید و استراحت دادن به چشمان خود را فراموش نکنید. همچنین در برخی گوشی‌ها می‌توانید با فعال کردن حالت مطالعه در شب، نور آبی نمایشگر را کاهش دهید. 

تایپ کردن زیاد از حد در گوشی همراه و کار کشیدن از انگشت شست برای نگه‌داشتن آن، منجر به بروز مشکل در مفاصل آن خواهد شد. 
پیشنهاد می‌شود تا حد امکان گوشی را روی یک سطح مانند میز یا کف دست قرار دهید و از سایر انگشتان خود برای تایپ کردن و کار با گوشی کمک بگیرید.

در پایان بهتر است زیاد ننشینید و بعد از مدتی بایستید، حرکت کنید، پلک بزنید، به فاصله دورتر نگاه کنید، فاصله گوشی با چشم و ارتفاع آن را تنظیم کنید تا دچار مشکلات جسمانی اشاره‌شده نشوید. با این اوصاف بهتر است میزان استفاده از گوشی را مدیریت کرده و قواعد استفاده از آن را رعایت کنیم.

منبع:‌ پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا