دانش و علم

جشنواره علوم پزشکی رازی دوم بهمن برگزار می‌شود



به گزارش خبرنگار مهر، دکتر یونس پناهی در مراسم نشست هم اندیشی و تقدیر از پژوهشگران علوم پزشکی کشور در محل دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: ما در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ۷ تهدید عمده سلامت را احصا کردیم.

وی افزود: این تهدیدها از بار بیماری ها تا مسایل مرتبط با سالمندی و جوانی، تغییرات اقلیمی، مشکلات جامعه از جمله روان، اعتیاد و خودکشی، مباحث مرتبط با دارو، مواد اولیه و تجهیزات پزشکی را در بر می گیرد.

پناهی اظهار داشت: این تهدیدها به دانشگاه های علوم پزشکی اعلام شد و مقرر شد دانشگاه ها متناسب با زیرساخت ها و اعضای هیات علمی در قالب پروژه به وزارت بهداشت راه حل ارائه دهند.

وی تاکید کرد: تمام دانشگاه های علوم پزشکی بر اساس عدالت حمایت شده اند. از محل یک درصد بودجه پژوهشی دستگاهها تمام دانشگاه ها حمایت شدند. به این ترتیب همه دانشگاه مساله محور شدند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: کار مهم دیگر معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت این بود که تولید داروهای پرمصرف کشور برعهده دانشگاه ها قرار داده شد. چرا که دانشگاه ها این توان را دارند که در حوزه دارویی فعال باشند.

وی افزود: کمیته آینده نگاری در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ایجاد شده است. به این نتیجه رسیده ایم که برای درمان بسیاری از بیماری ها در آینده باید از هوش مصنوعی، سل تراپی، پزشکی بازساختی و ..‌. و همچنین از علم جدید برای کنترل بیماری ها استفاده کنیم.

پناهی با تاکید بر اینکه تولید علم یک خواسته جمعی است، یادآور شد: علم و فناوری در امتداد هم هستند و در این راه مقاله گذرگاه است که باید به یک پروتکل و محصول منتهی شود. نباید پس از انتشار یک مقاله و یا ثبت پتنت کار را رها کرد.

وی با اشاره به وجود ۲۷۵ دانشمند یک درصد برتر در علوم پزشکی از حمایت ویژه از این دانشمندان خبر داد و گفت: همه این دانشمندان برتر در تخصص خودشان یک ماموریت ویژه خواهند داشت.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از دستور وزیر بهداشت برای ساماندهی پایان نامه های دانشجویی خبر داد و گفت: مقرر شد با همکاری معاونت آموزشی، پایان نامه های دانشجویان علوم پزشکی به طرح های تحقیقاتی هدایت شوند.

وی خاطرنشان کرد: برای دانشمندان برتر فراخوان مساله محور تعریف شد و از طریق نیماد قراردادهای آنها امضا می شود. همچنین نیماد از استادیاران جوان و نخبگان حمایت ویژه می کند.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا