فناوری های نوین

ایجاد شهر سلام در راستای توسعه فناوری‌ در بستر الگوی زیست اسلامی



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری‌ و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری در مراسم افتتاح ساختمان فناوری، نوآوری و فضای کار اشتراکی شهید فخری زاده در پارک علم و فناوری قم سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه علم و فناوری را به مشارکت در ایجاد «شهر سلام» در راستای توسعه فناوری‌ و نوآوری در بستر الگوهای زیست اسلامی در قم دعوت کرد. این ساختمان در زیرساختی به مساحت ۳۰۸۰ مترمربع با ۱۲۰ میلیارد ریال حمایت به منظور استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق افتتاح شد.

دهقانی در مراسم افتتاح این ساختمان با اشاره به ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود در استان قم برای ایجاد یک شهر الگو متناسب با آموزه‌های ایرانی و اسلامی برای توسعه فناوری گفت: شهر سلام به عنوان یک زیست بوم اثرگذار و کارامد در رفع نیازهای جهان اسلام، می تواند با استفاده از ظرفیت غنی استان قم پیاده و اجرایی سازی شود.

دهقانی با تاکید بر ضرورت به کار بستن تمامی ظرفیت‌ها برای اجرای پروژه شهر سلام، عنوان کرد: تمام توانم را برای شکل گیری شهر سلام خواهم گداشت واگر یک مدل عمل‌گرا، غیر تزریقی و غیر وابسته تعریف شود، معاونت علمی نیز به عنوان یک بازیگر بزرگ عرصه اقتصاد دانش‌بنیان، در حمایت از این پروژه نقش‌آفرین خواهد شد.

وی با بیان این‌که شهر سلام ضرورت وجود یک زیرساخت اسلامی برای حیات مبتنی بر آموزه‌های اسلامی و فناوری‌های بومی را فراهم می‌کند، ادامه داد: باید یک ملجا و مامن مناسب برای تحقق و فعالیت های نوآورانه بر مبنای یک زیرساخت بومی و اسلامی ایجاد می‌شد که شهر سلام می‌تواند پاسخگوی چنین نیازی باشد.

دهقانی ادامه داد: از تمامی افراد در شهرهای افراد که به این استان و به این باور و تفکر نزدیک هستند تقاضا می‌کنم که برای ایجاد این شهر، عزم و تلاش خود را به کار ببندند و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، آمادگی دارد بخش قابل توجهی از ظرفیت ها و توان خود را به این برنامه اختصاص دهد.

رییس بنیاد ملی نخبگان عنوان کرد: این الگو باید بر مبنای یک مدل غیر دولتی و در ابعاد ملی و متکی بر توان مردم اجرایی شود و ان‌شاءالله این موضوع را با رهبر معظم انقلاب مطرح خواهیم کرد و در صورت دریافت تایید و رهنمودهای ایشان، قطعا شاهد ثمرات و برکات این کار بزرگ خواهیم بود.

علت این که جریان دانش بنیان کشور پیشرفت کرده حمایت همه جانبه مقام معظم رهبری بوده است. جان کلام و عنصر لاینفک سخنان ایشان در تمامی سخنرانی‌ها طی چند دهه اخیر، فناوری بوده و جریان فناوری و اقتصاد دانش بنیان را در قالب یک گفتمان، یک تنه و مستمر پیگیری کرده‌اند.

ضرورت حمایت از صنایع خلاق

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با اشاره به ضرورت توجه به جایگاه ارزش‌آفرین و اشتغال‌زای صنایع خلاق عنوان کرد: وقتی ۳درصد سهم تولید ناخالص ملی ژاپن که ظرفیت‌های غنی و تاریخی کشوری مانند ایران را هم ندارد صرفا به صنایع خلاق اختصاص دارد، یعنی این حوزه دارای ظرفیت بسیار بالایی برای اشتغال، ارزش آفرینی و جریان سازی است.

دهقانی ادامه داد: حوزه صنابع خلاق را از صنایع دستی و میراث فرهنگی جدا می دانیم چرا که در صنایع خلاق، عنصر فناوری پررنگ‌تر از آثار هنری و صنایع دستی است.

دهقانی با اشاره به حمایت معاونت علمی از توسعه شرکت‌های خلاق در قالب صندوق‌های سرمایه گذاری گفت: ۵۰۰ میلیارد تومان در صندوق‌های خلاق سرمایه گذاری می‌شود تا با همراهی فناوری، نوآوری و حضور بخش خصوصی توسعه صنایع خلاق شتاب بگیرد.

وی نقش صنایع خلاق را در مردمی‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان، پررنگ و کلیدی دانست و افزود: آن حوزه ای که می تواند در مردمی کردن اقتصاد نقشی واقعی و چشمگیر ایفا کند همین حوزه خلاق است چرا که با زندگی و متن جامعه ارتباطی تنگاتنگ و مستقیم دارد و بر همبن اساس حمایت از توسعه صنایع خلاق را به طور جدی در دستور کار داریم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری، حمایت از فناوری‌ها را مبتنی بر نیازها و به صورت هوشمند و هدفمند یک ضرورت راهبردی کشور و جزو اولویت‌های این معاونت دانست و گفت: مدل پول پاشی و حمایت فله‌ای نتیجه بخش نیست و مشکلات کشور را حل نخواهد کرد. چرا که در این مدل حجم سرشاری از سرمایه گذاری‌ها به امید نتیجه بخش شدن یک یا چند طرح صورت می‌گیرد که ممکن است نتیجه بخش نباشد. در کشور ما با توجه به محدودیت منابع، باید رویکرد آبیاری قطره‌ای به جای سیاست غرقاب سرمایه‌ای اتخاد شود.

دهقانی تاکید کرد: می‌بایست بر روی مزیت‌های هر استان و ظرفیت های قابل رشد آن به صورت هوشمندانه سرمایه‌گذاری صورت بگیرد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری به ظرفیت‌های قانون جهش تولید دانش‌بنیان برای سرمایه‌گذاری و حمایت هدفمند اشاره کرد و افزود: اگر از ظرفیت‌های این قانون مترقی استفاده بهینه شود، می تواند تا سال‌ها برکات و آورده‌های سرشار برای کشور به همراه داشته باشد.

رییس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر این‌که دانشگاه ها می‌باید سیاست و رویکرد زدودن دیوارها و باز کردن درها به روی فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری را اجرا کنند، عنوان کرد: دستگاه آزمایشگاهی که باید ۲۴ ساعته فعال باشد تا کارآمد باشد و خریدش مقرون به صرفه شود بعضا در آزمایشگاه های برخی از دانشگاه ها خاک می‌خورد که این امر خیانت به عرصه فناوری و اقتصاد دانش بنیان و هدررفت سرمایه های کشور است.

دهقانی تاکید کرد: باید فعالیت در مدل‌های هم افزا و جمعی را تمرین کنیم و قم، با ظرفیت غنی و معنوی که از وجود با برکت حضرت معصومه سلام الله علیها ساطع شده است، می تواند زمینه ساز فعالیت های اثرگذار و تحول آفرین جمعی باشد.

وی با بیان این‌ که حمایت از طرح‌های نوآورانه موضوعی، باید در دل مراکز نوآوری شرکتی و مبتنی بر یک مساله مشخص اتفاق بیفتد، افزود: مدل کارآمد این است که شرکتی که به موفقیت و بلوغ کافی دست یافته و بازار را شناخته یک مرکز نوآوری راه بیندازد و نیازهای واقعی اش را با حمایت از تیم‌های پاسخ‌گو به این نیازها و در دل این مرکز نوآوری شرکتی دنبال می‌کند.

ضرورت ایجاد ابرپلتفرم شبکه‌سازی دانش‌بنیان

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با اشاره به ایجاد بستر تعامل و معرفی خدمات حمایتی به دانش‌بنیان‌ها در قالب یک ابرپلتفرم، عنوان کرد: بیش از ۹۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان، هیچ گونه حمایتی را از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان دریافت نکرده اند که یکی از دلایل آن عدم آگاهی و شناخت شرکت‌ها و فعالان، نسبت به این حمایت‌ها و تسهیلات است.

دهقانی تاکید کرد: ما نیازمند به یک متاورس دانش بنیانی یا ابرپلتفرمی هستیم که دانش‌بنیان ها بتوانند در عرصه اطلاعات و ارتباطات دانش بنیانی زیست کنند. بر بستر این ابرپلتفرم، تمامی خدمات و امکانات به روشنی معرفی شده است و در ذیل یک شبکه به همه امکانات و به یکدیگر دسترسی داشته باشند.

وی افزود: یک سامانه جامع و گسترده با هدف شبکه سازی دسترسی گسترده به این امکانات تعریف شده است و در آینده نزدیک معرفی خواهد شد.همین پلتفرم و فضای ان کمک خواهد کرد که بخش قابل توجهی از مشکلات و معضلات مزمن دانش‌بنیان‌ها حل شود.

دهقانی ابراز امیدواری کرد با ایجاد شهر سلام که یک زیرساخت هوشمند برای فعالیت‌های ارزشمند و زیست طیبه مردم است، زمینه شادمانی حضرت صاحب‌الزمان(عج) و رهبری معظم انقلاب اسلامی را فراهم کند.

شهر سلام و تحقق حیات نوآورانه مبتنی بر آموزه های اسلامی

گفتنی است، زیست‌بوم نوآوری و گره گشایی جهان اسلام با عنوان شهر سلام قرار است زیرساختی فناور، نوآورانه و خلاق برای توسعه فناوری‌ها و نوآوری و زندگی بر بستر یک زیرساخت مبتنی بر الگوها و معیارهای اسلامی باشد.

پیش بینی شده است که در صورت تحقق حمایت ها فاز نخست این برنامه، در سال سوم به بهره برداری برسد و همزمان، فاز دوم برنامه شهر سلام نیز تکمیل شود.

شهر سلام بستری فراهم می‌کند تا میزان توجیه پذیری شرکت‌های فناور در بهره‌برداری از فضاهای کارآفرینی و فرهنگی و نرخ توجیه پذیری سرمایه گذاری افزایش یابد.

از ویژگی‌های این طرح می‌توان به مجاورت با زیست بوم دانشگاهی و ظرفیت ۱۲۰۰ هکتاری اراضی قابل واگذاری، قابلیت توسعه در شش فاز اجرایی، فاصله نزدیک تا مرکز شهر، دسترسی به زیرساخت‌های فناوری اطلاعاتی و ارتباطاتی و همجواری با دانشگاه‌ها اشاره کرد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا