فناوری های نوین

ایجاد ۷ مرکز ملی در حوزه فناوری‌های تحول‌آفرین



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، نشست دیدار و گفت‌وگوی لی یی‌فی، معاون دبیرکل حزب کمونیست چین، چانگ هوا، سفیر جمهوری خلق چین در ایران و جمعی از سران علمی، فناوری و اقتصاد شین جیانگ با روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری، معاونان و دبیران ستادها برگزار شد.

روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری، در این نشست، فناوری را یکی از محورهای مفید و اثربخش در توسعه همکاری‌های ایران و سایر کشورها دانست و افزود: خوشبختانه توجه جدی ایران به مقوله علم و فناوری طی دهه‌های اخیر، پیگیری بحث‌های توسعه علم و فناوری با تأکیدات و توجهات عالی‌رتبه‌ترین مقام کشور، زمینه‌ای فراهم آورده است تا ایران دستاوردهای خوبی در حوزه علم و فناوری کسب و از علم و فناوری به عنوان یک محور کلیدی در تعاملات بین‌المللی استفاده کند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های چین و ایران در همکاری‌های فناورانه و همکاری‌های اقتصادی گفت: در همین راستا، چین میزبان یک خانه فناوری و نوآوری ایران است که علاوه بر ارائه محصولات و خدمات دانش‌بنیان و فناورانه، به مثابه یک رایزن علمی و فناوری، در چین فعالیت دارد و امیدواریم بر بستر این خانه فناوری و نوآوری، تعاملات اقتصادی بین شرکت‌های دو کشور، جدی‌تر شود. در سال‌های گذشته نیز فعالیت‌هایی بین دو کشور در حوزه جدید شکل گرفته که امیدواریم این همکاری‌ها توسعه پیدا کند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، همکاری میان دو کشور در تبادل استادان و دانشجویان را یکی دیگر از محورهای همکاری دو کشور دانست و افزود: در ایران نیروی انسانی جوان و متخصص و محققین توانمندی داریم که به توسعه علم و فناوری علاقه‌مند هستند و دولت نیز توجهی ویژه به حمایت از آنان دارد. در همین راستا، همکاری در زمینه نیروی انسانی متخصص و توانمند می‌تواند یکی از سرفصل‌های همکاری باشد

دهقانی ادامه داد: معاونت علمی، به عنوان بازوی اجرایی رئیس جمهوری در ۳ عرصه علم، فناوری و اقتصادی کردن این دو حوزه فعالیت می‌کند و بنابراین، مخاطبان ما متخصصان تولید کننده علم، دانشمندان تولید کننده فناوری و فعالان بازار اقتصاد دانش‌بنیان هستند.

ایجاد ۷ مرکز ملی در حوزه فناوری‌های تحول‌افرین

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری، با اشاره به در اولویت قرار دادن فناوری‌های برهم‌زننده و تحول‌آفرین و توسعه آن‌ها در قالب «مراکز ملی فناوری و نوآوری» عنوان کرد: معاونت علمی، تمرکز و توجهی جدی را بر توسعه چند حوزه فناورانه خاص و تحول آفرین قرار داده است و با ایجاد زیرساخت‌ها یا مراکز ملی، به دنبال تربیت نیروی انسانی متخصص، توسعه فناوری در این حوزه‌ها و توسعه بازار اقتصاد دانش‌بنیان این حوزه‌ها است. از جمله این فناوری‌ها می‌توان به زیست فناوری نانوفناوری میکرو الکترونیک و هوش مصنوعی و فناوری‌هایی از این دست هستند.

دهقانی با اشاره به ایجاد حداقل ۷ مرکز بزرگ ملی در این حوزه‌ها برای برتری آینده برنانه ریزی شدا است و با امکانات و زیرساخت‌هایی که در اختیار دارند تربیت و ارتقای فعالیت‌های هزاران متخصص را فراهم می‌کنند و با توجه به طرفیت‌های دو کشور امادگی داریم در زمینه تولید علم در این عرصه‌ها همکاری کنیم.

وی افزود: همچنین در زمینه توسعه بازار نیز آماده هستیم تا در قالب همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان این همکاری را توسعه دهیم.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا