فناوری های نوین

حمایت از ۹۹۳ پایان نامه نانویی در ۶ ماه ابتدایی سال



به گزارش خبرنگار مهر، دکتر عماد احمدوند امروز در نشست خبری چهاردهمین نمایشگاه نانو، عملکرد ۶ ماهه اول سال جاری ستاد نانو را تشریح کرد و گفت: در سال های اخیر ما به صورت عام از تحقیقات دانشگاهی حمایت می کردیم اما به مرور متناسب با اهمیت کار و توانمندی دانشجویان و اساتید این حمایت ها را انجام دادیم. اگر پایان نامه های ارشد و دکتری در محدوده فعالیت ها و اولویت های صنعتی باشد حمایت ما یک و نیم برابر بیشتر از حمایت های معمول خواهد بود.

حمایت از ۹۹۳ پایان نامه نانویی در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو با اعلام اینکه در ۶ ماهه اول سال جاری از ۹۹۳ محقق در قالب پایان‌نامه‌ها حمایت شده است، افزود: از اساتید فعال در توسعه فناوری نانو که بر روی دستیابی به یک محصول کار می کنند نیز حمایت ویژه‌ای در قالب توسعه فناوری نانو به عمل می آوریم و در ۶ ماهه اول سال جاری، ۲۷ استاد ذیل این برنامه حمایت شدند که این اساتید از پژوهشگاه‌های پلیمر و پتروشیمی، رنگ، شیمی و مهندسی شیمی و دانشگاه‌های تربیت مدرس، تهران، خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر، سهند، شریف، مالک اشتر، علم و صنعت، لرستان و دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده‌اند.

حمایت از تیم ها و هسته های فناور با رویکرد ایجاد کسب و کار

احمدوند درباره حمایت از تیم ها و هسته های فناور در قالب برنامه توسعه نانو نیز توضیح داد و گفت: در وهله اول حمایت از تیم‌ها و هسته‌های فناور با رویکرد ایجاد کسب و کار است که در قالب دوره‌های ایده‌سنجی برگزار می‌شود و ایده‌های با قابلیت تبدیل شدن به محصول و ورود به بازار شناسایی می‌شوند. در ۶ ماهه نخست سال برای ۴۸ تیم و هسته، دوره اعتبارسنجی ایده برگزار شد که طی آن ۱۳ تیم وارد مرحله بنیان گذاری توسعه کسب و کار شدند.

وی ضمن اشاره به اینکه تیم های برگزیده در مدت ۲ سال مشمول حمایت‌های ستاد نانو و میکرو خواهند شد، ادامه داد: حمایت سطح دوم ما در قالب برنامه نانو استارت‌آپ است. تیم‌هایی که در سال گذشته در قالب این برنامه شناسایی شده‌اند، مورد حمایت قرار می‌گیرند. در ۶ ماهه اول سال جاری ۱۹ تیم مشمول حمایت‌های ستاد در مسیر توسعه کسب و کار خواهند شد.

۳۶ پروژه تبادل فناوری تعریف شد

دبیر ستاد نانو و میکرو با اعلام اینکه در ۶ ماهه اول سال جاری، ۳۶ پروژه تبادل فناوری تعریف شد که یا به اثبات فناوری رسیده و یا منجر به عقد قرارداد شده است، خاطرنشان کرد: همچنین ۲۷ برنامه توسعه فناوری میان شرکت‌های صنعتی و شرکت های دانش‌بنیان از مسیر توسعه فناوری تعریف شد.

اجرای ۲۲ برنامه توسعه فناوری با کمک شرکت‌های صنعتی

به گفته احمدوند شرکت‌های صنعتی که دارای زیر ساخت‌های ساخت، تولید، فروش و توسعه باشند، با ارائه نتایج رصد فناوری به آنها کمک می‌ شود تا شرکت فرآیند تولید محصول خود را طی کند که در قالب این برنامه در ۶ ماهه نخست امسال ۲۲ برنامه توسعه فناوری با کمک شرکت‌های صنعتی اجرا شده است.

وی با اشاره به حمایت مالی از شرکت‌ها به عنوان یکی دیگر از اقدامات ستاد نانو گفت: با حمایت معاونت علمی ریاست‌جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی بالغ بر ۵۰ شرکت از حمایت‌های تجاری‌سازی چون آموزش، ارزش‌گذاری فناوری، تحلیل بازار و دریافت مجوزها برخوردار شده‌اند. در زمینه توسعه بازار نیز در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان حجم بازار نانو بوده است.

انتشار ۱۱ استاندارد بین المللی در حوزه نانو با کمک ایران

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو از تدوین ۲ استاندارد ملی در ۶ ماه اول سال جاری خبر داد و گفت: در ۶ ماه اول سال جاری یک استاندارد بین‌المللی با محوریت ایران منتشر شده است. تا پایان شهریور ماه امسال نیز ۱۱ استاندارد بین‌المللی منتشر شده که ۱۰ درصد آن با محوریت ایران بوده است.

احمدوند با اشاره به اینکه بخشی از فناوری‌های میکرو به این ستاد محول شده است، عنوان کرد: تمرکز ما بر ۴ حوزه فناوری‌های مرتبط با داروهای طولانی عمل، حسگرهای بر پایه الکترونیک چاپی، الکترودهای الکتروشیمیایی مبتنی بر الکترونیک چاپی و فناوری برداشت انرژی مورد استفاده در حسگرها است. برای توسعه این ۴ حوزه فراخوان‌های مشترکی با بنیاد علم ایران منتشر کرده ایم.

۱۶ عنوان کار مطالعاتی بر روی روندهای توسعه فناوری نانو

وی ضمن اعلام این خبر که در ۶ ماهه اخیر حدود ۱۹ عنوان کار مطالعاتی بر روی روندهای توسعه فناوری انجام شده است، گفت: نتیجه این کار مطالعاتی در اختیار سیاست‌گذاران و فعالان عرصه فناوری قرار گرفته است. این تحلیل در حوزه فناوری‌های نوظهور رنگ، پوشش‌های ضد خوردگی، تحلیل فناوری و بازار سامانه‌های نانو حباب بوده است.

برنامه سوم ملی نانو به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو درباره برنامه سوم ملی نانو توضیحاتی ارائه کرد و گفت: این برنامه به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است و حمایت‌ از پایان‌نامه‌ها، توسعه فناوری و همکاری با بخش‌های صنعتی ذیل حوزه‌های اولویت دار این ستاد به شمار می‌رود. کمک به حفظ جایگاه از منظر دستیابی به فناوری و ورود به بازار از دیگر رویکردهای این برنامه است.

دبیر ستاد توسعه نانو ضمن العام اینکه در ۶ ماهه اخیر حدود ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار خدمات آزمایشگاهی نانو را با همکاری شبکه راهبردی آزمایشگاهی فعال کردیم، افزود: با همکاری شبکه راهبردی آزمایشگاهی خدمات اعتباری به تیم‌ها و شرکت‌ها و محققان ارائه می‌شود، به این صورت که در سامانه این شبکه بر اساس فعالیت هر کدام از گروه‌های تحقیقاتی اعتباری برای آنها در نظر گرفته می‌شود و تیم‌ها و شرکت‌ها تا سقف اعتباری خود می‌توانند از خدمات رایگان آزمایشگاه‌های عضو شبکه برخوردار خواهند شد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا