اخبار سایت

این مشاغل شما را در معرض ابتلا به آلزایمر قرار می‌دهند


محققان طی مطالعه‌ای متوجه شدند که افرادی که شغلشان سطح بالایی از فعالیت بدنی را می‌طلبد، ۱۵.۵ درصد بیشتر از افراد دیگر در معرض ابتلا به زوال عقل و آلزایمر قرار دارند، در حالیکه مشاغل کم تحرک‌تر، آمار ۹ درصد را در این مورد نشان می‌دهد.

محققان تعریف فعالیت بالای بدنی را انجام هرگونه فعالیت فیزیکی که نیاز به استفاده قابل‌توجه از دست‌ها و پاها و حرکت کل بدن دارد مانند بالا رفتن از پله، بلندکردن و جابه‌جا کردن اشیاء، راه رفتن و خم شدن عنوان می‌کنند.»

از رایج‌ترین مشاغلی که نیازمند فعالیت بدنی شدید هستند، به خرده فروشی، کشاورزی، پرستاری و مراقبت می‌توان اشاره کرد.

طی یک بررسی که روی بیش از ۲.۶ میلیون پرونده مرگ از ۲۲ ایالت طی سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۸ امریکا صورت گرفت، محققان دریافتند که مشاغل گوناگون با افزایش خطر مرگ ناشی از انواع مختلفی از انحطاط مغزی، مانند بیماری آلزایمر و زوال عقل زودرس، مرتبط هستند.

کشاورزان، جوشکاران و آرایشگران که به طور معمول در محیط کار با مواد شیمیایی مواجه هستند و آن را استنشاق می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به آلزایمر قرار دارند.

 

برای آرایشگران تماس با رنگ مو، حلال‌ها یا سایر مواد شیمیایی مورداستفاده در سالن‌های زیبایی، خطر مرگ ناشی از بیماری آلزایمر، زوال عقل پیش از پیری و بیماری نورون حرکتی افزایش می‌یابد.

دندانپزشکی و دامپزشکی از دیگر مشاغلی هستند که احتمال ابتلا به آلزایمر در آن‌ها بالاست. دندانپزشکان، با قرار گرفتن در معرض جیوه یا مواد مصنوعی مورداستفاده در کارهای دندانپزشکی احتمال ابتلا به آلزایمر را در خودشان بالا می‌برند. 

سر و کار داشتن با برخی مواد شیمیایی یا بیولوژیکی برای دامپزشکان نیز می‌تواند ریسک ابتلا به این عارضه را بالا ببرد.

احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر در گروه‌های شغلی دیگری از جمله معلمان، روحانیون دینی، متصدیان بانک و مکانیک هواپیما هم وجود دارد. اما تاکنون دلایل قابل توضیحی برای آن مطرح نشده است.

اخیرا اخبار پراکنده‌ای در مورد مبتلا شدن کارلوس کی‌روش پرتغالی سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران به آلزایمر نیز به گوش رسیده که می‌تواند شغل مربی‌گری در ورزش را نیز در دسته مشاغل پرخطر در این زمینه معرفی کرد. هرچند که کی‌روش ۷۰ سال سن دارد و در این برهه از زندگی ابتلا به آلزایمر مسئله عجیب و دور از ذهنی به نظر نمی‌رسد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا