فناوری های نوین

تشخیص سریع سرطان ریه با ربات ممکن می شود



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تلگراف، آزمایش برونکوسکوپی رباتیک در بیمارستان سن بارتلمی لندن با استفاده از فناوری آغاز شد که نرخ ردیابی بیماری را بیش از یک چهارم بهبود می دهد.

نرم افزار و کاتتر رباتیک همراه آن به مشاور درمانی کمک می کند مسیری را طراحی و به طور دقیق تومور را ردیابی کند تا بیوپسی هایی را از سرطان ریه احتمالی بردارد. این فناوری می تواند نرخ ردیابی سرطان را از حدود ۶۹ به ۸۷ درصد برساند.

مشاوران بهداشتی همیشه برای نمونه برداری از ریه به خصوص لایه خارجی آن دچار مشکل بوده اند. این درحالی است که از هر ۱۰ مورد سرطان ریه، در ۷ مورد تومور در همین بخش قرار دارد.

درهرحال جدید ترین نوآوری Ion نام دارد و توسط یک شرکت آمریکایی توسعه یافته که نقشه ای ۳ بعدی از ریه فراهم می کند و مسیر برونکوسکوپی را برای هدف گرفتن منطقه مورد نظر در ۶۰ ثانیه برنامه ریزی می کند.

در مرحله بعد انیمیشن ریه ها در کنار برونکوسکوپی به صورت همزمان پخش می شود و پزشک با استفاده از آن مشخص کند کدام یک از برونش ها و برونشیول های متعدد با کاتتر مفصلی ۱۸۰ درجه( که از راه دور کنترل می شود) به سمت پایین حرکت می کند.

این تحقیق در ماه آوریل آغاز شد و اکنون اجازه استفاده از آن در آمریکا صادر شده زیرا داده های آزمایش نشان داد فناوری مذکور در تشخیص ۸۳ تا ۸۷ درصد موارد موفقیت آمیز عمل کرده است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا