فناوری های نوین

کمپرسورهای سانتریفیوژ «ایران ساخت» در بازار روسیه و بلاروس



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، نیما سجده، مدیرعامل این مجموعه دانش بنیان در خصوص نحوه عملکرد و کاربرد این کمپرسورها گفت: کمپرسورهای سانتریفیوژی تولیدی هوایار، هم پیچیدگی‌های ساخت بیشتری دارد و هم از بسیاری جهات از کمپرسور سانتریفیوژ Single Shaft که مدل‌های مشابه آن هستند، راندمان بالاتر و فونداسیون سبک تری دارد و در عین حال، نیاز به تعمیرات و نگه داری پایین تری دارد.

وی ادامه داد: به روزترین کمپرسورهای سانتریفیوژ حال حاضر دنیا، کمپرسور سانتریفیوژ چند محوره است. کمپرسورهایی که هر یک از محورهای آن، دور متفاوتی دارد؛ مثلا در کمپرسوری که شرکت هوایار می‌سازد، یکی از محورها ۳۶ هزار دور بر دقیقه و محور دیگر ۵۰ هزار دور بر دقیقه است. وقتی یک محور ۵۰ هزار بار می چرخد، مسائل مربوط به بالانس، پایداری و دینامیک اش، پیچیده می‌شود و تلورانس های ساخت و موارد مربوط به تولید و مهندسی آن، چنان پیچیده است که هر شرکتی سمت آن نمی‌رود.

سجده در خصوص مزیت رقابتی سانتریفیوژهای شرکت هوایار نسبت به نمونه‌های مشابه گفت: ما در شرکت هوایار از مرحله طراحی و مهندسی تا تست نهایی محصول را انجام می‌دهیم. هوایار در مرحله انتخاب و سایزبندی کمپرسورها هم طراحی خاص خود را دارد، همچنین، طراحی موتورهای دینامیکی و تست محصول خروجی را بخش به بخش طراحی کرده است.

وی افزود: نکته دیگری که به عنوان مزیت رقابتی می‌توان بر آن تاکید کرد، خدمات پس از فروش است. بی‌تردید، ما نسبت به دیگر رقبای اروپایی برای کشورهای همسایه همچون عراق، عملکرد بهتری داریم و اگر نیاز به قطعات یدکی داشته باشند، این قطعات را راحت‌تر و با قیمت مناسب‌تر به آنها ارائه می‌کنیم.

مدیر عامل شرکت هوایار همچنین در خصوص سهم صادرات دانش بنیان این شرکت افزود: با روسیه و بلاروس از آن جهت که به تازگی همچون ما در شرایط تحریمی قرار گرفته‌اند، مذاکراتی را صورت داده‌ایم و آن‌ها در بازدیدی که از مجموعه ما داشتند، محصولات ما را از نظر کیفی در سطح بزرگترین سازنده‌های دنیا همچون زیمنس آلمان دیدند و توافق نامه‌ای هم در این زمینه امضا کرده‌ایم و قرارشد یک بخش از کمپرسورهای سانتریفیوژ را برای آن‌ها طراحی کنیم. در کنار روسیه و بلاروس همچنین، بازاریابی خوبی را هم در داخل عراق و کشورهای همسایه انجام دادیم.

سجده در پایان در خصوص کاربرد محصولات شرکت هوایار در صنعت گفت: هیچ صنعتی را در دنیا نمی توان یافت که به کمپرسور نیاز نداشته‌ باشد که رایج ترین مورد آن بحث کمپرسورهای هوا تا کمپرسورهای فرآیندی است که در واحدهای فرآیندی پیچیده در پلنت‌های پتروشیمی و نفت و گاز استفاده می‌شود.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا