فناوری های نوین

استفاده از نرم ربات‌ها در زندگی روزمره آسان تر می‌شود



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، در جستجو برای تولید یک پوست مصنوعی که مانند نمونه واقعی عمل کند، پژوهش های بسیاری انجام شده است. هرچند این تحقیقات جریانات بزرگی در این حوزه ایجاد کرده اند اما همچنان در ایجاد قابلیت های کلیدی پوست با چالش روبرو شده اند که یکی از آنها ردیابی چند محرک به طور همزمان است.

اکنون محققان دانشگاه EPFL حسگری ابداع کرده اند که می تواند خم شدن، کشش، فشرده شدن و تغییرات دمایی با استفاده از رنگ را به عنوان یک داده ورودی شناسایی کند.

این اختراع «کروموسنس»(ChromoSense) نام گرفته و از ال ای دی های رنگی مختلف برای برقراری ارتباط با ربات مجهز به حسگر استفاده می کند تا مشخص شود محرکی فعال شده است.

جیمی پایک محقق ارشد پژوهش در این باره می گوید: تصور کنید فردی با ۳ نی از ۳ ظرف یخ دربهشت با رنگ های مختلف به طور همزمان می نوشد. اگر فرد یکی از نی ها را خم کند یا بپیچاند، نسبت هر طعم یخ در بهشت تغییر می کند. همین اصل در کرومو سنس به کار رفته است. به عبارت دیگر این حسگر تغییرات در نوری که از بخش های رنگی عبور می کند را با تغییر شکل هندسه بخش های مختلف نی درک می کند. برای آنکه نرم ربات ها در زندگی روزمره بهتر عمل کنند، باید بتوانند فعالیت شان را حس کنند.

تلاش های پیشین برای دستیابی به این امر به سیستم های بصری مانند دوربین ها متکی بود که بسیار گرانقیمت و بزرگ هستند. فرایندهای استفاده از این ابزارها نیز نیازمند داده های انبوه و تحلیل آنها است. از سوی دیگر کروموسنس خوانش سریع تر و هدفمندتر محیط را فراهم می کند. همچنین می توان حسگر را به راحتی در مواد مختلفی برای فعالیت های مختلف یکپارچه کرد.

احتمالا شاخص ترین ویژگی آن کاربردهای مختلف است. به گفته پایک با کمک این فناور می توان هرچیزی را که نور از آن می گذرد، به یک حسگر تبدیل کرد اما قابلیت کروموسنس برای حس کردن چند محرک به طور همزمان قدرت و ضعف به شمار می آید و ممکن است به نتایج اشتباه منجر شود.

چنین حسگری هنوز برای تولید انبوه آماده نیست. هنوز باید فعالیت های زیادی انجام داد و پایک و همکارانش مشغول بررسی روش هایی برای بهبود آن هستند.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا