اخبار سایت

پیرولا؛ سویه جدید کرونا چه نشانه‌هایی دارد؟




پیرولا یا بی‌ای.۸۶.۲ جدیدترین سویه اومیکرون، تابستان امسال شایع شد و باعث نگرانی‌ متخصصان شد، چون دارای ۳۴ جهش دیگر است که باعث می‌شود ویروس راحت‌تر از واکسن بگریزد.

براساس مطالعه سلامت زوئی (The Zoe Health study)‌ پیدایش این سویه در شرایطی است که بریتانیا تا ۱۰ سپتامبر صد هزار و ۵۱۶ مورد جدید [ابتلا به] کووید را شناسایی کرده است.

به گزارش پایگاه ردیاب گونه کووید، موسوم به جی‌سد (GSAID) پیرولا تاکنون در ۱۵ کشور جهان مشاهده شده است. این کشورها عبارتند از:‌ دانمارک، فرانسه، ایالات متحده آمریکا، سوئد، تایلند، اسرائیل، اسپانیا، کانادا، پرتغال، استرالیا، آلمان، کره جنوبی و ژاپن.

اداره امنیت سلامت بریتانیا  ۳۴ مورد ابتلا به پیرولا را تا ۴ سپتامبر در این کشور تایید کرده است. پنج نفر در بیمارستان بستری شده‌اند اما هیچ مورد فوتی گزارش نشده است.

اداره امنیت سلامت بریتانیا گفت ۲۴ مورد از این ۳۴ مورد از یک خانه بهداشت واقع در نورفولک منتشر شده‌اند. ۶ مورد دیگر در شرق انگلستان، لندن و شمال غرب انگلستان شناسایی شدند.

به گفته سازمان بهداشت عمومی اسکاتلند،‌ دو مورد ابتلا به پیرولا در اسکاتلند گزارش شده است.

نشانه‌های آن چیست؟‌

پیرولا نوعی از اومیکرون است. مطالعه زوئی می‌گوید پنج نشانه شایع اومیکرون عبارتند از:‌

– آبریزش بینی

– سردرد

– خستگی (ضعیف یا شدید)

– عطسه

– گلودرد

اما به گفته نشریه نیو ساینتیست، معمولا سه نشانه دیگر اسهال، سوزش چشم و خارش نیز گزارش شده است.

دکتر رنو بیندرا، مدیر حوادث اداره امنیت سلامت بریتانیا گفت:«با اینکه جهش‌های ژنوم ویروسی بی‌ای.۸۶.۲ در مقایسه با سایر انواع کووید-۱۹چشمگیر بوده است، اما داده‌های فعلی برای رسیدن به نتیجه‌گیری قطعی درمورد تاثیر این تغییرات بر سرایت، شدت یا فرار آن از سیستم ایمنی بسیار محدود است.  

شکی نیست که میزانی از انتقال گسترده در جامعه، هم در بریتانیا و هم در سطح جهان وجود دارد و تلاش می‌کنیم میزان کامل آن را مشخص کنیم. در این بین، مراجعه تمامی واجدان شرایط برای دریافت واکسن پاییزی به محض ارائه واکسن به آنها ضروری است.»

وزارت بهداشت و مراقبت اجتماعی (DHSC) هفته گذشته اعلام کرد که برنامه واکسیناسیون پاییزی به‌منزله اقدامی پیشگیرانه بعد از پیدایش پیرولا تا ۱۱ سپتامبر ادامه یافته است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا