فناوری اطلاعات

نمایش نسخه کپی بالگرد مریخی «نبوغ» روی زمین


«آزمایشگاه پیش‌رانش جت»(JPL) ناسا در تعطیلات آخر هفته، رویدادی را برای به نمایش گذاشتن نسخه کپی بالگرد مریخی «نبوغ» برگزار کرد و علاقمندان توانستند از نزدیک با نحوه پرواز کردن آن آشنا شوند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیجیتال ترندز، بازدیدکنندگان «آزمایشگاه پیش‌رانش جت»(JPL) ناسا در جنوب کالیفرنیا، طی تعطیلات آخر هفته خود، پرواز نمونه‌ای را در اندازه واقعی بالگرد مریخی «نبوغ»(Ingenuity) مشاهده کردند.

بالگرد نبوغ در آوریل ۲۰۲۱ تاریخ‌ساز شد زیرا نخستین هواگردی بود که یک پرواز با قدرت و کنترل‌شده را در سیاره دیگری انجام داد. از آن زمان تاکنون، نبوغ بیش از ۵۰ پرواز را در مریخ انجام داده و حتی با ثبت عکس‌های هوایی، به مریخ‌نورد «استقامت»(Perseverance) ناسا کمک کرده است. این عکس‌ها برای کمک کردن به گروه آزمایشگاه پیش‌رانش جت در برنامه‌ریزی مسیرهای ایمن و کارآمد روی سطح مریخ کمک کرده‌اند.

نمایش بالگرد مریخ، بخشی از نخستین رویداد «اکسپلور جی‌پی‌ال»(Explore JPL) چهار سال پس از این بود که بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ باعث تعلیق آن شد. بازدیدکنندگان در این رویداد توانستند ببینند که یک دستگاه مشابه پهپاد به وزن چهار پوند و ارتفاع ۱۹ اینچ، پروازهای کوتاهی را به همان شیوه‌ای انجام می‌دهد که بالگرد نبوغ در مریخ انجام داده است.

در هر حال، شرایط برای پروازهای زمینی کمی متفاوت بود. نخست اینکه جو مریخ ۱۰۰ برابر نازک‌تر از جو زمین است و این امر، طراحی دستگاهی با قابلیت حفظ پرواز پایدار را برای مهندسان چالش‌برانگیزتر می‌کند. برای دستیابی به این هدف، تیغه‌های فیبر کربنی بالگرد نبوغ با سرعت ۲۵۰۰ دور در دقیقه می‌چرخند که بسیار سریع‌تر از حدود ۵۰۰ دور در دقیقه است که بالگردها در سیاره خودمان استفاده می‌کنند.

همچنین، طی رویداد آزمایشگاه پیش‌رانش جت، یک خلبان برای کنترل بالگرد در نزدیکی آن ایستاده بود اما بالگرد نبوغ واقعی پیش از استقرار سیستم‌های هدایت، ناوبری و کنترل سیستم داخلی، دستورالعمل‌های پرواز را از فاصله بیش از ۱۶۰ میلیون مایل دریافت می‌کند تا از پرواز ایمن اطمینان یابد.

بیش از ۲۰ هزار نفر در این رویداد که در پایگاه آزمایشگاه پیش‌رانش جت واقع در شمال لس‌آنجلس برگزار شد، شرکت کردند. بازدیدکنندگان می‌توانستند اطلاعات بیشتری را درباره مأموریت‌های گذشته، حال و آینده آزمایشگاه پیش‌رانش جت کسب کنند، با پرسنل این آزمایشگاه حرف بزنند و درباره کار آنها سؤال بپرسند.

نمایش نسخه کپی بالگرد مریخی «نبوغ» روی زمین

اکسپلور جی‌پی‌ال، یک رویداد گاه‌به‌گاه است. بنابراین، برای دیدن جزئیات بعدی باید وب‌سایت آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا را بررسی کنید. همچنین، تورهای حضوری و مجازی به صورت رایگان در محل این رویداد برگزار می‌شوند.

آزمایشگاه پیش‌رانش جت، ویدیوی کوتاهی را در توییتر از رویداد اکسپلور جی‌پی‌ال به اشتراک گذاشت.

انتهای پیام

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا