دانش و علم

بهره‌برداری از سه ایستگاه لرزه‌نگاری دائمی دانشگاه تهران



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، سه ایستگاه لرزه‌نگاری دائمی باند پهن در جزیره کیش، میامی سمنان و گچساران مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

در مراسمی که با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، رئیس مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، مدیرعامل سازمان منطقه‌ای کیش، معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش و معاون اجرایی مرکز لرزه‌نگاری کشوری در جزیره کیش برگزار شد، «اولین ایستگاه لرزه‌نگاری دائمی باند پهن خلیج فارس – جزیره کیش» مورد بهره‌برداری رسمی قرار گرفت.

همزمان با این ایستگاه، ایستگاه‌های لرزه‌نگاری دائمی باند پهن میامی سمنان و شهرستان گچساران نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفته و به صورت برخط وارد مدار خدمات دهی مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در سطح محلی، استانی و ملی شد.

تجهیزات این ایستگاه‌ها از جدیدترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات لرزه‌نگاری جهانی بوده که توسط متخصصان داخلی نصب و راه‌اندازی شده است.

این ایستگاه‌ها با هدف هوشمندسازی مدیریت بحران زلزله در سطح محلی، استانی و ملی در مناطق با خطرپذیری بیشتر راه‌اندازی شد، تا ضمن رصد دائمی و برخط فعالیت لرزه‌ای گسل‌ها مورد استفاده در اطلاع‌رسانی به موقع و مناسب در امر مقابله (پاسخ) مدیریت بحران زلزله و نیز با ثبت خرد لرزه‌ها به صورت محلی در جهت پیش آگاهی و آمادگی لازم مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

توسعه ایستگاه‌های لرزه‌نگاری در مناطق پر خطر باعث تقویت زیرساخت‌های مدیریت بحران به صورت محلی برای اقدامات مناسب در جهت کاهش اثرات زلزله خواهد شد.

به طور همزمان عملیات اجرایی ۶ ایستگاه لرزه‌نگاری دیگر توسط مؤسسه ژئوفیزیک با حمایت سازمان مدیریت بحران کشور، مدیریت بحران استانداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی ذیربط در حاجی آباد استان هرمزگان، شهرستان شاهرود استان سمنان، شهرستان جم استان بوشهر، شهرستان راز استان خراسان شمالی، دانشگاه اراک استان مرکزی و دانشگاه خوارزمی در شهرستان کرج استان البرز در حال انجام است که پیش‌بینی می‌شود ظرف ۶ ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

ضمناً مقرر شد در سال ۱۴۰۳ اولین ایستگاه لرزه‌نگاری دائمی باند پهن توسط مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در جزیره هندورابی با حمایت سازمان منطقه آزاد کیش راه‌اندازی شود.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا