اخبار سایت

برنامه واتیکان برای کمک به کنترل هوش مصنوعی


در حالی که گفتمان پیرامون توسعه و استقرار هوش مصنوعی در میان تنظیم‌کننده‌های مقررات و ذینفعان فناوری در جریان است، واتیکان نیز با مجموعه‌ای مفصل از اصول اخلاقی و اصولی برای راهنمایی همه طرف‌های دخیل در این حوزه وارد معرکه می‌شود.

 

به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، اداره فرهنگ و آموزش واتیکان و مرکز اخلاق کاربردی Markkula با همکاری هم یک نهاد به نام موسسه فناوری، اخلاق و فرهنگ (ITEC) راه‌اندازی کرده‌اند که اکنون یک کتابچه راهنمای 140 صفحه‌ای منتشر کرده است که توضیح می‌دهد چگونه اخلاق باید فناوری‌های تحول‌آفرینی همچون هوش مصنوعی را جهتدهی کند.

 

پدر برندان مک‌گوایر، کشیش کلیسای سنت سیمون در لس آلتوس، به وبسایت دانشگاه سانتا کلارا (SCU) گفت: «حتماٌ به گاردریل‌های عمده‌ای نیاز است، و کشورها و دولت‌ها آنها را در زمان لازم به اجرا در خواهند آورد». او می‌افزاید که این کتابچه به گونه‌ای نوشته شده است که در همه مراحل، چه نوشتن آیین‌نامه و چه تهیه پیش‌نویس یک راهنمای فنی، به افراد کمک خواهد کرد و همه چیز از فضایل رهبری گرفته تا فرهنگ سازمانی را تحت پوشش قرار داده است. SCU از یکی از نویسندگان این کتاب، به نام آن اسکیت، نقل قول کرده است که «اخلاق مهمتر از تکنولوژی است».

 

ITEC می‌گوید که با رهبران حوزه فناوری، مقامات دولتی، اعضای دانشگاه‌ها و محققان، با تمرکز بر فناوری هدایتی که تأثیرات انسانی را اولویت اصلی خود قرار می‌دهد، تماس گرفته است. به طور طبیعی، این کتاب راهنما – که شامل یک اصل محوری، هفت اصل جهتدهنده و 46 اصل مشخص‌کننده است – گفتمان پیرامون بشریت و رفاه تمدنی آن را به هم نزدیک می‌کند، زیرا فناوری پیشرفته‌ای مانند هوش مصنوعی مولد به سرعت در زندگی ما در حال نفوذ کردن است. این اولین برخورد واتیکان با دغدغه‌های مربوط به هوش مصنوعی نخواهد بود. در سال 2020، پاپ فرانسیس همچنین خواستار مقررات مربوط به هوش مصنوعی با استفاده از اخلاق الگوری (algor-ethics) شد،

 


واتیکان در مورد هوش مصنوعی صحبت می‌کند
 

کتاب راهنمای ITEC با عنوان «اخلاق در عصر فن‌آوری‌های تحول‌آفرین»، اصول هوش مصنوعی مایکروسافت، گوگل و آی‌بی‌ام را به عنوان نمونه‌هایی از نحوه فرمول‌بندی واژگان اخلاقی خود ذکر می‌کند. شایان ذکر است که گوگل تا حدی با مرکز اخلاق کاربردی Markkula در تهیه پیش‌نویس اصول شناخته‌شده هوش مصنوعی خود همکاری کرد، اگرچه این شرکت با برخی بحث و جدل‌های مهم مرتبط با این فناوری مواجه شده است.

 

به طور کلی، اصول ITEC می‌گوید که هوش مصنوعی باید به کرامت و حقوق بشر احترام بگذارد، به جای ظلم کردن، باید به آن قدرت دهد و به هر قیمتی که شده باید رفاه انسان را ارتقا دهد. عدالت، دسترسی، تنوع و انصاف از جمله اصولی هستند که باید در تمام مراحل رعایت شوند. یک نکته شاخص این کتاب راهنما نیز این است که تاکید می‌کند که زمین به همه اشکال حیات تعلق دارد و به همین دلیل، شیوه‌های توسعه هوش مصنوعی باید از سازگار بودن آنها با توسعه پایدار، آسیب نرساندن آنها به تنوع زیستی کره زمین، و در نظر گرفتن اثرات آن بر آب و هوا اطمینان حاصل کنند.

 

همچنین مسئولیت‌پذیری – از سوی کاربران، شرکت‌ها و روند توسعه – در کنار شفافیت و نظارت، در میان اصول ITEC اهمیت اساسی دارد. شفافیت و نظارت از اهمیت حیاتی برخوردارند زیرا توسعه مدل‌های بزرگ هوش مصنوعی با ابهامات بسیاری در زمینه محرمانگی داده‌ها و نقض کپی‌رایت همراه است. شکایت شرکت Getty علیه Stability AI یک مثال واضح آن است، و همچنین نگرانی هنرمندان در مورد پتانسیل هوش مصنوعی برای جایگزینی آنها است. همچنین نویسندگان این کتاب هشدار می‌دهند که برخی از اصول آن ممکن است با یکدیگر تعارض پیدا کنند، زیرا هیچ یک از آنها مطلق نیستند، در این صورت، رفاه بشریت در اولویت قرار خواهد گرفت.

 

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا