فناوری های نوین

لندر ادیسه ماه را فتح کرد


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، این نقطه عطفی برای صنعت اکتشاف فضایی به حساب می آید. هیچ فضاپیمای خصوصی تاکنون روی ماه فرود نیامده بوده است. بیل نلسون رییس ناسا در یک پیام ویدیویی پس از تایید فرود فضاپیما گفت: چه موفقیتی! ادیسه ماه را فتح کرد. این اقدام گامی مهم در پیشرفت بشریت است.

به نوشته پرس اسوسیشن، لندرادیسه در ساعت ۲۳:۲۳ دقیقه شب به وقت انگلیس روی ماه فرود آمده است. این درحالی است که رویداد مذکور نخستین فرود یک فضاپیمای آمریکایی روی ماه پس از پایان یافتن برنامه فضایی آپولو ۱۷ در بیش از ۵۰ سال قبل است.

لندر ادیسه ماه را فتح کرد

اندک زمانی پس از فرود، شرکت سازنده لندر در ایکس نوشت: تیم کنترل پرواز تایید کرده اند ادیسه در وضعیت عمودی است و ارسال داده را آغاز کرده است. ما هم اکنون مشغول دریافت نخستین تصاویر از سطح ماه هستیم.

لندر مذکور در منطقه Malapert A یک دهانه ۱۸۶ مایلی در قطب جنوب ماه فرود آمده است. ادیسه دارای ۱۲ محموله از جمله ابزار Scalpss یا یک سیستم چهار دوربینی برای ثبت فرایند فرود لندر روی ماه است. علاوه بر آن این لندر حامل ۱۲۵ مجسمه کوچک است که یک هنرمند آمریکایی آنها را ساخته است.

این فضاپیما هفته گذشته همراه یک موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس از مقر فضایی کیپ کاناورال در آمریکا به فضا پرتاب شد. لندر سفری یک هفته ای را آغاز و بیش از ۶۲۰ هزار مایل را سفر کرد.

تیم این پروژه هم اکنون روی جمع آوری اطلاعات از لندر تمرکز کرده اند تا وضعیت و قابلیت عملکرد آن را تایید کنند. ادیسه یک ابزار فضایی سیلندری شکل ۶ ضلعی با ارتفاع ۴ و عرض ۱.۵۷ متر است که ۶۷۵ کیلوگرم وزن دارد.

ادیسه بخشی از برنامه CLPS ناسا برای فعالیت شرکت های تجاری در اکتشاف روی ماه است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا