فناوری اطلاعات

هواپیماهای ایرانی در مسیر فرود در عربستان


با از سرگیری روابط سیاسی میان ایران و عربستان سعودی، حالا دو طرف آماده می‌شوند که روابط اقتصادی خود را نیز در حوزه‌های مختلف توسعه دهند.

به گزارش ایسنا، پس از آنکه اعلام شد در ماه‌های پایانی سال گذشته، تجارت مشترک میان ایران و عربستان سعودی از سر گرفته شد، حالا به نظر می‌رسد که به زودی پس از سفرهای حج، پروازهای دو کشور نیز از سر گرفته خواهد شد.

پرواز روز: ایران و سعودی

سخنگوی ایران‌ایر با اعلام آمادگی برای برقراری پرواز بین ایران و عربستان گفت که در حال حاضر تمام تمرکز ایران‌ایر برگزاری پروازهای حج است.

وزیر راه و شهرسازی نیز خبر از توسعه روابط با سوریه داده است. وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر تحکیم و تقویت روابط اقتصادی ایران و سوریه از گفتگوی مقامات دو کشور برای گسترش روابط اقتصادی در بخش‌های دریایی، ریلی، تسهیل در تبادلات بانکی و کاهش تعرفه تجارت آزاد خبر داد.

در حوزه مسکن نیز خانه‌های خالی پردیس خبرساز شده‌اند. اخیرا آمار عجیبی از وجود ۶۵ هزار خانه خالی در شهر جدید پردیس و ۴۵ هزار واحد خالی و درحال ساخت در منطقه ۲۲ اعلام شده که در جلسه شورای مسکن استان تاکید شد از ۱۵ شهریور قانون مالیات بر خانه‌های خالی با قدرت عملیاتی خواهد شد.

رفع مسدودی روز: حساب‌های وکالتی

چند روز پس از آغاز گمانه زنی درباره حساب‌های وکالتی خودرو حالا سخنگوی وزارت صمت آخرین وضعیت در این رابطه را تشریح کرده است. سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد که پول حساب‌های وکالتی همه متقاضیان خودرو، با حفظ نوبت رفع مسدودی شده است.

فعالان صنعتی نیز درباره استیضاح وزیر صمت صحبت کرده‌اند. رئیس خانه صنعت معدن و تجارت استان مازندران می‌گوید نه تنها استیضاح وزیر صمت مشکلی را حل نمی‌کند که حتی خود به چالشی جدید در این حوزه تبدیل خواهد شد.

رییس سازمان توسعه تجارت نیز از توافق‌های جدید تجاری خبر داده است. علیرضا پیمان پاک با اشاره به برگزاری پنجمین نمایشگاه ایران اکسپو۲۰۲۳ اظهار کرد: با تحقق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، این نمایشگاه فرصت مناسبی برای شناسایی فرصت‌های صادراتی کشور به تجار بین‌المللی در یک بازه زمانی و مکانی مشخص است.

سقف جدید روز: وام قرض الحسنه

بانک مرکزی سقف وام قرض الحسنه را تغییر داد. طبق اعلام بانک مرکزی و بر اساس تصمیمات متخذه در کمیسیون پولی و اعتباری مقرر شده است که سقف فردی تسهیلات قرض‌الحسنه بانک‌های قرض‌الحسنه از دو میلیارد ریال به سه میلیارد ریال افزایش یابد.

همچنین بانک مرکزی در بخشنامه ای، نسخه اصلاحی دستورالعمل نحوه محاسبه نسبت خالص دارایی‌های ثابت مؤسسات اعتباری را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

در خبری دیگر، وزیر نفت و معاون نخست وزیر روسیه درباره همکاری‌های اقتصادی دو کشور و سفر هیات بلندپایه روس به تهران تلفنی گفت‌وگو کردند تا همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های بانکی، ترانزیت، نفت، گاز و پتروشیمی تقویت شود.

به روز رسانی روز: پیامرسان‌های داخلی

 وزیر ارتباطات آخرین وضعیت استفاده مردم از پیامرسان‌های داخلی را تشریح کرد. عیسی زارع پور عصر امروز در حاشیه مراسم رونمایی از فاز اول اتصال مقابل پیام‌رسان‌ها به یکدیگر در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایسنا، درباره جدیدترین آمار از تعداد کاربران پیام‌رسان‌های ایرانی با توجه به فعال شدن قابلیت اینترکانکشن، اظهار کرد: برای مشاهده کردن اثر این قابلیت، حداقل باید یک‌ ماه بگذرد اما اکنون آخرین آماری که داریم، تعداد کاربر فعال ماهانه پیام‌رسان‌ ایتا، ۲۲ میلیون نفر شده است؛ یعنی در یک ماه حداقل یک بار از آن استفاده کرده‌اند.

ایسنا همچنین آخرین آمارها از واردات گوشی تلفن همراه نیز بررسی کرده است. آمار واردات گمرک در ۱۲ ماهه سال گذشته نشان می‌دهد که دو میلیارد ۸۷۸ میلیون و ۹۳۵ هزار و ۶۸۲ دلار انواع تلفن همراه هوشمند و قطعات و لوازم آن در قالب هشت ردیف تعرفه‌ای به کشور وارد شده است که ارز ریالی آن معادل ۶۴ هزار و ۵۵۶ میلیارد و ۷۶۲ میلیون و ۹۶۵ هزار تومان است.

بازار سرمایه نیز امروز اوضاع خوبی داشت. شاخص کل بورس با ۴۲ هزار و ۳۳۵ واحد افزایش تا رقم دو میلیون و ۳۶۸ هزار واحد صعود کرد. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز ۱۲ هزار و ۹۹۳ واحد افزایش یافت و در رقم ۷۸۱ هزار و ۴۸۱ واحد ایستاد. در این بازار یک میلیون معامله انجام شد که ۱۶۴ هزار و ۶۰۲ میلیارد ریال ارزش داشت.

انتهای پیام

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا