دانش و علم

لزوم ارتقا مجلات جهت نمایه شدن در پایگاه های معتبر بین المللی



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، دکتر یونس پناهی در ابتدای نشست ضمن تبریک هفته دفاع مقدس و گرامیداشت شهدای دفاع مقدس و نظام سلامت تصریح کرد: مرجعیت علمی از سیاست های کلان کشور است و قرار گرفتن در جمع سرآمدان علمی از خواسته های جدی است که مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید بسیار داشتند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه یکی از ابزارهای لازم برای مرجعیت علمی توسعه مجلات تخصصی علوم پزشکی است، عنوان کرد: توسعه مجلات با هدف دیپلماسی علمی انجام شود. توسعه علمی حتی می‌تواند روابط کشورها از جنبه سیاسی را تحت تاثیر قرار دهد. زیرا امروزه فقط این نظامیان نیستند که ثبات و قدرت کشورها را تثبیت می‌کنند. بلکه بدون صرف هزینه نظامی با تولیدات علمی در عرصه بین‌المللی مطرح شویم.

پناهی به درآمدزایی مجلات اشاره کرد و اظهار داشت: در گذشته انتشار مجلات هزینه در برداشت اما اکنون مجلات می‌توانند برای سازمان منتشر کننده درآمد زا باشند و این یک عامل مهم و ضروری است.

وی با بیان اینکه مجلات در راستای نیازهای حوزه سلامت باشند عنوان کرد: در وزارت بهداشت تهدیدات آینده نظام سلامت رصد می‌شود. برای مثال در سال ۱۹۹۹ تحقیقات نشان می‌داد که بار بیماری ها به سمت بیماری های عفونی بود و همان هم اولویت نظام سلامت کشور بود. در سال ۲۰۱۹ بررسی و مشخص شد بیماری‌های غیرواگیر از مسئله جدی جامعه است بنابراین بدیهی است که مجلات هم باید به آن سمت حرکت کند.

پناهی بیان کرد: اکنون محققان باید بررسی کنند نیازهای حوزه سلامت چیست و کمیسیون نشریات وزارت بهداشت نیز متناسب با آن به مجلات به صورت هدفمند مجوز داده شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با بیان اینکه جوانی جمعیت یک مسئله جدی کشور است تصریح کرد: در این زمینه هم باید مجله تخصصی داشته باشیم تا مبنای سیاستگذاری‌ها مبتنی بر شواهد ناشی از تلاش مجلات علمی بر اساس نیازهای جامعه باشد.

وی با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی جهت قرار گرفتن اطلاعات مجلات در اختیار مردم به زبان آسان و قابل فهم خاطرنشان کرد: ارائه مطالب علمی با ادبیات قابل فهم برای مردم و در دسترس قرار دادن آن بسیار اهمیت دارد. هدف افزایش سطح آگاهی مردم است.

پناهی یادآور شد: شواهد کافی برای اثبات یک موضوع باید جمع آوری شود تا تبدیل به یک مستند علمی قابل استفاده برای سیاستمداران شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بر ارتقا شاخص‌های اخلاقی در چاپ مقالات و مجلات تاکید کرد و گفت: ارتقا نخبگان یک موضوع تخصصی در یک مجله است. شأن مجله باید همین باشد که صاحبان تخصص و نظر بتوانند در آن زمینه فعالیت کار کنند.

وی در ادامه محققان را از جانبداری و سیاست زدگی بر حذر داشت و تصریح کرد: انتظار می‌رود در مسأله علمی جانبداری‌ها کنار گذاشته شود.

پناهی با بیان اینکه مجلات تخصصی نمایه شده یک سرمایه ملی هستند، عنوان کرد: اساتید برای ارتقا مجلات تلاش کنند هدف ها نباید بر حفظ مجله معطوف شود بلکه هدف اساتید باید ارتقا مجلات باشد حضور و نمایه شدن آن در پایگاه های اطلاعاتی معتبر بین‌المللی هدف باشد. مجلات نمایه شده یک سرمایه ملی هستند. مجلات علاوه بر اینکه به دانشگاه‌ها مربوط است به کشور هم تعلق دارد.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا