فناوری اطلاعات

مخزن داده های توسعه هوش مصنوعی به دلیل سرقت ادبی تعطیل شد



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، مخزن داده Book۳ حاوی ۲۰۰ هزار کتاب در وب سایتی به نام The Eye ارائه شده بود و همچنین داده های دیگری را برای تحقیقات هوش مصنوعی ارائه می کرد. این داده ها بخشی از یک پروژه بزرگ تر به نام Pile بودند که هدف آن فراهم کردن داده های منبع باز برای مدل های زبانی هوش مصنوعی بود.

وب سایت The Eye درخواست حذف مخزن داده مذکور را از گروه Rights Alliance دریافت کرد که نماینده ناشران و مولفان دانمارک است. برای این منظور Rights Alliance با ۲ سازمان دیگر که لینک هایی به دانلود Book۳ در وب سایتشان داشتند، تماس گرفته است.

مخزنBook۳ در ابتدا توسط شان پرسر، توسعه دهنده هوش مصنوعی و یکی از حامیان هوش مصنوعی منبع باز آپلود شد. او مدعی است که هدفش از این اقدام فراهم کردن دسترسی بهتر برای توسعه این فناوری و رقابتی کردن آن به خصوص در مقابل رقبایی مانند اوپن ای آی بوده است.

جالب آنکه یکی از کاربران شناخته شده Book۳، شرکت متا است که چند مولف از آن شکایت کرده اند زیرا مدعی هستند شرکت مذکور کتاب هایشان را برای آموزش هوش مصنوعی LlaMA سرقت کرده است.

در این شکایت ذکر شده متا از Book۳ برای آموزش سیستم هوش مصنوعی خود استفاده کرده است اما دقیقا مشخص نیست چه میزان داده از این مخزن را به کار برده است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا