فناوری اطلاعات

اندونزی تراکنش‌های تجاری را در شبکه‌های اجتماعی ممنوع کرد



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، این اقدام ضربه‌ای به اپ تیک تاک می‌زند که برای گسترش کسب وکار تجارت الکترونیک خود روی دومین اقتصاد بزرگ آسیای جنوب شرقی حساب باز کرده بود.

دولت اعلام کرد این اقدام سریع با هدف حفاظت از بازرگانان و بازارهای آفلاین انجام شده چراکه قیمت گذاری تهاجمی در پلتفرم‌های اجتماعی، شرکت‌های کوچک و بزرگ را تهدید می‌کند.

ممنوعیت تراکنش تجارت آنلاین در پلتفرم‌های اجتماعی در اندونزی ۳ ماه پس از آن اجرا می‌شود که تیک تاک تعهد کرد طی چند سال آینده میلیاردها دلار در کشورهای جنوب شرقی آسیا به خصوص اندونزی سرمایه گذاری کند تا پلتفرم تجارت آنلاین «تیک تاک شاپ» را گسترش دهد.

تیک تاک که به شرکت چینی بایت دنس تعلق دارد، ماهانه ۱۲۵ میلیون کاربر فعال در اندونزی دارد. سخنگوی تیک تاک در اندونزی اعلام کرد به دنبال مسیری سازنده است و از بیانیه مذکور به شدت نگران است. یکی از دلایل این امر تاثیر تصمیم دولت بر ۶ میلیون فروشنده محلی است که در تیک تاک شاپ فعالیت می‌کنند.

زولکیفلی حسن، وزیر بازرگانی اندونزی به خبرنگاران اعلام کرد این مقررات برای تضمین رقابت تجاری عادلانه در نظر گرفته شده و همچنین برای حفاظت از داده‌های کاربران اعمال می‌شود.

او هشدار داد که رسانه‌های اجتماعی به طور همزمان به یک پلتفرم تجارت الکترونیک، فروشگاه و بانک تبدیل می‌شوند. مقررات جدید پلتفرم‌های تجارت الکترونیک این کشور را ملزم می‌کند حداقل قیمت ۱۰۰ دلار را برای برخی کالاها که به طور مستقیم از خارج کشور خریده می‌شود، تعیین کنند. همچنین تمام کالاهایی که درپلتفرم ها عرضه می‌شوند باید با استانداردهای محلی مطابقت داشته باشند.

علاوه بر موارد گفته شده تیک تاک یک هفته فرصت دارد تا از قوانین پیروی کند یا با تهدید تعطیلی روبرو خواهد شد. معاون وزارت بازرگانی اندونزی ماه جاری ویژگی پخش زنده تیک تاک را نمونه‌ای از فروش محصولات وکالا در شبکه‌های اجتماعی معرفی کرد.

به گفته یک شرکت تحقیقاتی تیک تاک تنها کسب وکاری خواهد بود که تحت تاثیر ممنوعیت تراکنش‌ها در شبکه اجتماعی قرار می‌گیرد و این اقدام به رشد بازار دیجیتال آسیبی وارد نمی‌کند.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا