اخبار سایت

نوشابه رژیمی خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناک قلبی را تا ۲۰ درصد افزایش می‌دهد


طبق تحقیقات جدید، مصرف دو لیتر یا بیشتر نوشیدنی‌های شیرین‌شده با قند مصنوعی، یعنی معادل یک نوشابه رژیمی متوسط در روز، خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی Atrial fibrillation (بیماری قلبی که باعث ضربان قلب نامنظم و اغلب به‌طور غیر-طبیعی سریع می‌شود) را تا ۲۰ درصدــ نسبت به کسانی که اصلا این نوشیدنی‌ها را مصرف نمی‌کنندــ افزایش می‌دهد.

فیبریلاسیون دهلیزی که با نام ای‌ــ‌فیب (A-fib) شناخته می‌شود، نوعی ضربان قلب نامنظم است که اغلب مبتلایان آن را با «لرزش»، «تپش سریع» یا «تپش‌های نامنظم» قلب در قفسه سینه شرح می‌دهند.

طبق نتایج این تحقیق، نوشیدن تعداد مشابهی نوشیدنی‌های حاوی قند افزودنی خطر ابتلا به این بیماری را تا ۱۰ درصد افزایش می‌دهد، در حالی که نوشیدن ۱۲۰ میلی‌لیتر آب‌میوه طبیعی بدون قند افزودنی (شیرین‌نشده) ماننده آب سبزیجات یا پرتقال احتمال ابتلا به ضربان قلب نامنظم را تا هشت درصد کاهش می‌دهد.

به گفته پنی کریس‌ــ‌اترتون، استاد بازنشسته علوم تغذیه در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، این اولین تحقیقی‌ است که از وجود ارتباط بین مصرف شیرین‌کننده‌های بدون کالری یا کم‌کالری و همچنین نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر با افزایش خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی خبر می‌دهد.

او ضمن تاکید بر نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد این نوشیدنی‌ها به منظور تایید یافته‌ها و شناخت پیامدهای آن‌ها بر سلامتی و ابتلا به بیماری‌های قلبی، خاطرنشان کرد که نوشیدن آب بهترین گزینه است و طبق این تحقیق، باید از نوشیدنی‌های شیرین‌شده بدون کالری یا کم‌کالری اجتناب کرد.

 

فیبریلاسیون دهلیزی خطرناک و در حال افزایش است
یکی از دلایل اصلی سکته مغزی می‌تواند با فیبریلاسیون دهلیزی مرتبط باشد. علاوه بر این، به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در ایالات متحده، سکته‌های مغزی مرتبط با ای‌ــ‌فیب از سکته‌های مغزی به دلیل عوامل زمینه‌ای دیگر شدیدترند.

به گفته دکتر گرگوری مارکوس، استاد پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا، فیبریلاسیون دهلیزی می‌تواند لخته‌ شدن خون، نارسایی قلبی و افزایش خطر حمله قلبی، زوال عقل و ابتلا به بیماری کلیوی را به دنبال داشته باشد.

انجمن ضربان قلب (The Heart Rhythm Society) گزارش می‌دهد که حدود ۴۰ میلیون نفر در سراسر جهان، از جمله شش میلیون نفر در ایالات متحده، به فیبریلاسیون دهلیزی دچارند.

بسیاری از این افراد از درد قفسه سینه، تپش قلب، تنگی نفس و خستگی شکایت دارند. اما برای بسیاری دیگر، ای‌ــ‌فیب بدون علامت و همچون قاتلی خاموش است. البته این بیماری با مصرف دارو، تغییر سبک زندگی و در موارد ضروری جراحی التیام‌پذیر یا قابل درمان است.

مارکوس می‌گوید: «سن یکی از مهم‌ترین عوامل خطر است و با افزایش سن، این عارضه شایع‌تر می‌شود.»

افزایش وزن در کنار سایر عوامل خطر مانند فشار خون بالا، دیابت، بیماری مزمن کلیوی، سیگار کشیدن و نوشیدن الکل در افزایش تعداد مبتلایان موثر است. با توجه به این یافته‌ها محققان توصیه می‌کنند تا حد امکان از مصرف نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر یا شیرین‌کننده مصنوعی اجتناب کنید و این تصور را که این نوشابه‌ها سالم‌اند، کنار بگذارید.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا