اخبار سایت

جملات باج‌افزاری به رمزارزها یک میلیارد دلار خسارت زد



شرکت تحلیل بلاکچین Chainalysis، اخیرا در گزارشی اعلام کرد هکرهای باج گیری که موسساتی مانند بیمارستانها، مدارس و سازمانهای دولتی را هدف قرار می دهد، در سال میلادی گذشته، ۱.۱ میلیارد دلار باج دریافت کردند در حالی که این رقم در سال پیش از آن، ۵۶۷ میلیون دلار بود. با این حال، زیانهای ناشی از سایر جرایم مرتبط با رمزارز مانند کلاهبرداری و هک، در سال ۲۰۲۳ کاهش پیدا کرد.

قیمت بیت کوین تحت تاثیر هیجانات نسبت به راه اندازی شدن صندوق ETF بیت کوین در آمریکا و نشانه های آغاز کاهش نرخهای بهره توسط بانکهای مرکزی در سراسر جهان، از اواخر سپتامبر گذشته، ۶۰ درصد افزایش یافت و به ۴۳ هزار و ۱۳۴ دلار رسید.

طبق گزارش Chainalysis، تعداد رو به رشدی از بازیکنان جدید با پتانسیل سود بالا و موانع کمتر برای ورود، جذب شدند. رفتن سراغ اهداف بزرگ، در چند سال اخیر به استراتژی غالب تبدیل شده و سهم عمده ای از کل درآمد باج از پرداختهای یک میلیون دلاری یا بیشتر را تشکیل داده است.

گروهی از اخاذی گران دیجیتال به نام cl۰p، حدود ۱۰۰ میلیون دلار از دریافت باج، درآمد کسب کرده اند. گزارش دیگری که در نوامبر منتشر شده بود، نشان داد یک گروه مجرمان سایبری به نام بلک باستا، حداقل ۱۰۷ میلیون دلار باج در قالب بیت کوین دریافت کرده که بخش عمده آن به صرافی روسی تحت تحریم گارانتکس رفته است.

طبق گزارش سازمان ملل، سرقت رمزارز از طریق دزدی سایبری و حملات باج افزاری، یک منبع مهم تامین مالی برای کره شمالی بوده است.

بر اساس گزارش رویترز، آمار Chainalysis نقش رمزارز در همه جرایم را کم ارزش می دانند، زیرا فقط ارزهای دیجیتال ارسال شده به آدرسهای کیف پول غیرقانونی را ردیابی می کند و شامل پرداخت جرایم غیرمرتبط با رمزارز مانند رمزارز مورد استفاده در معاملات قاچاق مواد مخدر نمی شود.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا