اخبار سایت

گزارش شاخص جهانی هوش مصنوعی؛ عربستان سعودی در رتبه اول راهبرد دولتی قرار گرفت




گزارش جهانی هوش مصنوعی که وبسایت خبری «تورتویز» Tortoise Media  مستقر در بریتانیا منتشر کرده است، بیش از ۱۰۰ شاخص مرتبط با هوش مصنوعی را در هفت زیرشاخه راهبرد دولتی، تحقیق، توسعه، استعداد، زیرساخت‌ها، محیط عملیاتی و تجاری طبقه‌بندی می‌کند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، در این فهرست، کشورهای آلمان و چین پس از عربستان سعودی به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را در بخش راهبرد دولتی کسب کردند.

قرار گرفتن عربستان سعودی در این جایگاه، به لطف ایجاد راهبرد ملی اطلاعات و هوش مصنوعی، وجود مرجع اختصاصی دولتی در زمینه هوش مصنوعی، تخصیص بودجه و امکانات برای توسعه ابتکارها در زمینه هوش مصنوعی، و تدوین و نظارت ملی رخ داده است و تلاش برای رسیدن به این اهداف، سبب شده است که این کشور امتیاز ۱۰۰ درصد را در رده راهبرد دولتی کسب کند.

در فهرستی که این شرکت بین‌المللی با مشاوران و متخصصان هوش مصنوعی، جمعه، ۳۰ ژوئن (۹ تیر)، منتشر کرد، عربستان سعودی در مجموع در جایگاه سی‌و‌یکم بین کشورهای جهان قرار گرفت.

این دستاوردها با اهداف چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی مطابقت دارد که هدف آن، قرار گرفتن این کشور در شاخص‌های جهانی در حوزه‌های مختلف، از جمله هوش مصنوعی، است.

مقام‌های ریاض علاقه و تعهد فراوانی به توسعه هوش مصنوعی نشان داده‌اند و در ۱۹۷۹، دستور سلطنتی صادر شد که اداره اطلاعات و هوش مصنوعی عربستان سعودی، در جایگاه مرجع مرکزی مسئول سازماندهی، توسعه و نظارت بر همه مسائل مرتبط با هوش مصنوعی، ایجاد شود.

این اداره، برنامه‌های ملی را در حوزه اطلاعات و هوش مصنوعی به منظور دستیابی به اهداف مد نظر شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، دنبال می‌کند. شاهزاده محمد بن سلمان همچنین رئیس هیئت‌مدیره سازمان اطلاعات و هوش مصنوعی عربستان است و اهداف چشم‌انداز پادشاهی ۲۰۳۰ را در این نهاد رهبری می‌کند.

هدف محوری از اجرای طرح چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی، کاهش وابستگی‌های این کشور به درآمد نفت و به‌کارگیری فعالانه دانش و فناوری‌های نوین در اقتصاد و جامعه عربستان است.

بیستم مارس (۲۹ اسفند ۱۴۰۱) نیز خبرگزاری عربستان سعودی گزارش داده بود که این کشور در میان اعضای گروه ۲۰ در رتبه دوم، و در سطح جهان در رتبه چهارم آمادگی سیستم‌های دیجیتال قرار گرفته است.

بر اساس گزارش اتحادیه بین‌المللی مخابرات (آی‌تی‌یو)، بهبود جایگاه ریاض، در پی موفقیت مقام‌های این کشور در ایجاد یک چارچوب نظارتی پایدار و تغییر به سمت تدوین قوانین حمایتی و توانمندسازی اقتصاد دیجیتال است.

دولت عربستان سعودی در نظر دارد با احیای زیرساخت‌های دیجیتال، اقتصاد این کشور را تقویت کند. برای دستیابی به این هدف، تا سال ۲۰۴۰، سالانه ۲.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی در بخش پژوهش، توسعه و نوآوری سرمایه‌گذاری می‌شود. کسب‌و‌کارها نیز در این بخش مشارکت دارند. این اقدام‌های متمرکز بر آینده که تحت حمایت اداره داده‌ها و هوش مصنوعی سعودی قرار دارند، چارچوب برتری دیجیتال، ارائه محصولات با کیفیت بالا، راه‌حل‌ها و خدمات را تعیین می‌کند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا