فناوری های نوین

همکاری جهاد دانشگاهی و شرکت ملی نفت توسعه می یابد



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از جهاددانشگاهی، نشست مشترک حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی با محسن خجسته مهر معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی نفت با محوریت تصمیم‌گیری پیرامون پروژه‌های مشترک با حضور مدیران ارشد دو مجموعه در دفتر مرکزی این نهاد برگزار شد.

جهاددانشگاهی نماد نهادی توانا در داخل و خارج کشور

حسن مسلمی نائینی در این نشست مشترک با اشاره به این‌که جهاددانشگاهی از مولودهای مبارک انقلاب اسلامی است، گفت: جهاددانشگاهی نهادی توانا است که تاکنون بسیاری از ظرفیت‌های خود را نشان داده و در داخل و خارج کشور مورد تشویق قرارگرفته است.

وی بابیان اینکه این نهاد در حوزه پزشکی با موضوع سلول‌های بنیادی، پرچم کشور را در دنیا برافراشته است، ادامه داد: جهاددانشگاهی در حوزه مهندسی نیز پیشرفت‌های خوبی دارد و خوشبختانه این نهاد با همکاری شرکت ملی نفت موفقیت‌های موثری داشته است و باوجود تحریم‌ها توانسته انجام پروژه‌هایی همچون طراحی و ساخت دکل‌های حفاری نفت، ساخت مته‌های حفاری و… را به سرانجام برساند که در جلسه نیز تاکید شد تا این پروژه‌ها به‌سرعت مورداستفاده قرار گیرد.

رییس جهاددانشگاهی بیان کرد: همچنین در این جلسه در رابطه با طرح توسعه فناوری شکافت هیدرولیکی برای بهبود و ازدیاد برداشت از میادین نفت و گاز کشور و احیای چاه‌های نفت نکات خوبی مطرح شد تا در آینده قرارداد همکاری منعقد شود.

در ادامه این نشست محمدرضا توکلی سرپرست دفتر تخصصی علوم پایه و فنی و مهندسی جهاددانشگاهی به ارایه گزارشی از قراردادهای جاری جهاددانشگاهی با شرکت نفت پرداخت و گفت: یکی از قراردادها، خرید و ساخت ۳ دستگاه دکل حفاری ۲ هزار اسب بخار است که تا پایان مردادماه دکل سوم جهت آزمایش تحویل داده می‌شود.

وی همچنین گزارشی در زمینه خرید مته‌های حفاری Rock Bits مربوط به پروژه‌های دهگانه ارائه داد.

جهاددانشگاهی در حوزه علم و فناوری پیشرو است

خجسته مهر در این نشست با اشاره به این‌که جهاددانشگاهی مسیر تحقیق و توسعه و شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز تحقیقاتی و صنعتی را برای همه مردم ایران به‌ویژه قشر متخصص و دانشگاهی باز کرده است گفت: این نهاد زمانی این کار را شروع کرد که بحث تحقیق و توسعه(R&D) در کشور وجود نداشت و قشر کمی از متخصصان به بحث علم و تولید علم، انتقال فناوری و ساخت داخل توجه می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی در حوزه علم و فناوری پیشرو است و این مسیر باید ادامه پیدا کند افزود: این نهاد تا مرزهای فناوری پیشرفته حرکت کرده است، اما باید مرزهای داخلی را کنار بزنیم و وارد فضای بین‌المللی شویم و کارهایی را که از عهده دیگران برنمی‌آید جهاددانشگاهی انجام دهد.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه ما هم در شرکت نفت دوست داریم به کمک پژوهشگران و فناوران جهاددانشگاهی گام‌هایی در راستای چالش‌های صنعت نفت برداریم و آن را به مسائل فناورانه تبدیل کنیم تصریح کرد: اما همین‌که در این مسیر بر ریل قرارگرفته‌ایم خوب بوده و مهم فرهنگ این موضوع و داشتن باور به توان نیروی ایرانی است.

خجسته مهر بابیان اینکه در طرح‌ها و پروژه‌ها باید از تحقیقات صرف و تئوری عبور کرده و وارد میدان عمل شویم و پس از انجام آزمایش آن را تجاری کنیم افزود: در شرکت ملی نفت اقدامات متعددی را انجام دادیم و علاقه‌مند هستیم کارهای مهمی را با جهاددانشگاهی انجام دهیم و از فعالیت‌های آن حمایت کنیم.

وی بابیان اینکه پروژه‌های متعددی را با مجموعه جهاددانشگاهی در حال انجام داریم گفت: امروز در این جلسه نیز تصمیم گرفته شد تا در خصوص توسعه فناوری شکافت هیدرولیکی برای بهبود و ازدیاد برداشت از میادین نفت و گاز با جهاددانشگاهی همکاری کنیم که امیدواریم به نتیجه خوبی برسیم.

خجسته مهر با تاکید بر این‌که شرکت ملی نفت از فعالیت‌های جدی استقبال می‌کند گفت: در تلاش هستیم با برگزاری این جلسات و همکاری این دو مجموعه، موانع پیش روی طرح‌ها و پروژه‌ها برداشته شود، زیرا در صنعت نفت فرایند کارها بعضاً پیچیدگی‌هایی دارد که باید موانع را برطرف کنیم تا در حداقل زمان شاهد دستاوردهای خوب باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب پیرامون اینکه اقتدار ما با رشد و شکوفایی در زمینه‌های علمی و فناوری است گفت: به هر میزان که علم و فناوری پیشرفته داشته باشیم به همان اندازه می‌توانیم از مؤلفه‌های اقتدار اقتصادی در کشور بهره‌مند شویم، مردم نیز به صنعت نفت که جهاددانشگاهی نیز در آن اقدامات ارزشمندی دارد، حس خوبی دارند، زیرا شاهد موفقیت‌های کشور هستند.

در این جلسه مدیران جهاددانشگاهی توضیحاتی در رابطه با پروژه‌های احداث واحد فرآورش پیش‌ساخته سریع الاحداث، خرید ۵۹ رول کلاف لوله مغزی سیار، ازدیاد برداشت نفت و گاز برای شکافت هیدرولیکی، طراحی و ساخت پمپ‌های برقی درون‌چاهی نفت و پکیج تصفیه پساب صنعتی واحد بهره‌برداری منطقه قشم ارایه دادند و بر خرید تضمینی خدمات و احیای چاه‌های نفت تاکید کردند.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا