دانش و علم

«پژوهشگری مستقل» به ­عنوان شغل حرفه ‌ای پذیرفته شد



به گزارش خبرنگار مهر، پیمان صالحی در نشست خبری که امروز در محل وزارت علوم برگزار شد، از تصویب کلیات موضوع ساماندهی پژوهشگران مستقل در جلسه شورای عالی عتف و همچنین تصویب آئین نامه ساماندهی پژوهشگران مستقل در کمیسیون دائمی خبر داد و گفت: سامانه پژوهشگران مستقل کشور به نشانی flr.atf.gov.ir از امروز در دسترس مخاطبان این طرح قرار می‌گیرد.

دبیر کل شورای عالی عتف هدف از آئین نامه ساماندهی پژوهشگران مستقل را تسهیل شرایط همکاری پژوهشگران مستقل با دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی از طریق تدوین ضوابط و نظامات رتبه بندی و مالی عنوان کرد و افزود: از این پس پژوهشگری مستقل به عنوان یک شغل حرفه‌ای توسط تمامی دستگاه‌های تصریح شده در ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری پذیرفته خواهد شد. سقف سن متقاضیان پژوهشگران مستقل حداکثر ۶۰ سال در نظر گرفته شده است.

صالحی با بیان این مطلب که متقاضیان پژوهشگری مستقل بنا بر امتیازات کسب شده در یکی از چهار سطح پژوهشگر مستقل سطح ۱ (بالاترین سطح)، پژوهشگر مستقل سطح ۲، پژوهشگر مستقل سطح ۳ و پژوهشگر مستقل سطح ۴ قرار می‌گیرند، گفت: متقاضیان گواهی پژوهشگری مستقل سطح ۴ و ۳ باید حداقل دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و یا معادل آن در علوم حوزوی و پزشکی باشند و برای کسب سطح ۲ و ۱ داشتن مدرک دکتری تخصصی و یا معادل آن در علوم حوزوی و پزشکی الزامی است.

وی ضمن تاکید بر اینکه دانشجویان مشمول این طرح نمی‌شوند و این طرح صرفاً مربوط به کسانی است که دارای مدرک ارشد و یا دکتری باشند، خاطرنشان کرد: متقاضیان پژوهشگری مستقل نباید در زمان ثبت نام، از سوی هیچ دستگاه دولتی و یا شرکت خصوصی واریزی حق بیمه داشته باشند.

دبیر کل شورای عالی عتف تصریح کرد: متقاضیان پژوهشگری مستقل پس از تأیید، ابتدا در سطح ۴ قرار می‌گیرند. اعتبار گواهی پژوهشگری مستقل چهار ساله بوده و با درخواست شخص و پس از کسب امتیازات لازم برای یک دوره دیگر قابل تمدید است. برای ارتقای سطح، ۴ سال ماندگاری در سطح پایین تر الزامی است. مدت زمان ماندگاری برای ارائه درخواست ارتقا به سطوح بالاتر، در صورت کسب امتیاز ۲ برابری و مطابق ضوابط دستورالعمل ارتقای پژوهشگران مستقل، با تأیید هیئت مرکزی بررسی صلاحیت قابل کاهش خواهد بود.

وی مدارک لازم برای ثبت نام در سامانه را تصویر مدارک تحصیلی دانشگاهی یا حوزوی، رزومه فعالیت‌های علمی، پژوهشی و اجرایی مرتبط، تصویر یا فایل مستندات ارائه شده برای ارزیابی، تصویر کارت ملی و صفحات اول و دوم شناسنامه، تصویر پژوهشگر، تصویر کارت پایان خدمت برای متقاضیان مرد و عدم سو پیشینه اعلام کرد.

صالحی ادامه داد: در آئین‌نامه ساماندهی پژوهشگران مستقل شورای راهبری پیش‌بینی شده است که رئیس شورا نایب رئیس شورای عتف یعنی وزیر علوم است و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزیر کار، رفاه اجتماعی، وزیر جهاد کشاورزی و رئیس دانشگاه آزاد از جمله اعضای این شورا هستند.

معاون پژوهشی وزارت علوم در باره روند بررسی و تأیید پژوهشگران مستقل گفت: هیأت مرکزی بررسی صلاحیت در دبیرخانه شورای عتف وظیفه بررسی پرونده‌های رسیده را بر عهده دارد و پرونده‌ها را برای ارتقا بررسی می‌کند. اگر تعداد درخواست‌ها پرونده‌ها زیاد شود، کارگزارانی در دانشگاه‌ها این روند بررسی‌ها انجام می‌دهند.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا