فناوری های نوین

۵۰۰ میلیون یورو برای پروژه‌های پیشران در نظر گرفته شد



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، میثم فرج‌الهی، رئیس مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران بازدید کرد.

میثم فرج الهی، رئیس مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، در این نشست با بیان این‌که سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران یکی از پر سابقه‌ترین سازمان‌ها و نهادهای علم و فناوری در کشور است، گفت: چند مسیر برای همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها می‌تواند همکاری در پروژه‌های پیشران باشد.

۵۰۰ میلیون یورو برای پروژه‌های پیشران در نظر گرفته شد

وی با بیان این‌که ۵۰۰ میلیون یورو برای پروژه‌های پیشران در نظر گرفته شده است گفت: بخشی از آن در اختیار قرار داده شده و بخشی از آن در حال اقدام است که با اجازه مقام معظم رهبری هزینه کردن آن در اختیار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باشد.

رئیس مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری بیان کرد: ۴.۵ میلیارد یورو برای موضوعات علم و فناوری اختصاص یافته که نیم میلیارد یورو از آن در اختیار معاونت علمی و فناوری قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: باید توجه داشت که این مبلغ تملکی است و باید متعلق به دولت باشد و نمی‌توان آن را به صورت گرنت خرج کرد. در نهایت باید متعلق به حاکمیت یا نهادهای دولتی یا نهادهای نظامی حاکمیتی باشد. البته ۵۰ میلیون یورو از آن به جهاد دانشگاهی اختصاص دارد و در بودجه نیز ذکر شده است.

طرح آب ‌شیرین‌کن به صورت کامل به جهاد دانشگاهی واگذار شد

فرج‌الهی با بیان این‌که طرح آب ‌شیرین‌کن به صورت کامل به جهاد دانشگاهی واگذار شده است، گفت: این در متن بودجه نیز وجود دارد که مرکز ملی آب شیرین‌کن داخلی باید با این پول توسط جهاد دانشگاهی انجام شود. سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران می‌تواند همکاری خوبی در زمینه فیلترها با جهاد دانشگاهی داشته باشد.

تصویب ۲۴ کلان پروژه با همکاری سازمان برنامه و بودجه

وی با اشاره به تصویب ۲۴ کلان پروژه توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری سازمان برنامه و بودجه؛ گفت: این پروژه‌ها تملکی است و باید یک طرف بهره‌بردار حاکمیتی داشته باشد. به همین دلیل جلسات متعددی را به حضور بهره‌بردارها از جمله جهاد کشاورزی و وزارت صمت و وزارت نیرو در سازمان برنامه داشتیم و در مورد آن توافق کردیم. سازمان برنامه پذیرفته که این موضوع اولویت کشور است و آن نهاد نیز پذیرفته که این موضوع از اولویت‌های او هست و حاضر است که این پول در آن بخش هزینه شود.

رئیس مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: این ۴۵۰ میلیون یورو که باید در اختیار معاونت علمی و فناوری قرار بگیرد، پول دولت است و ما فقط از آن برای این مشکلات استفاده می‌کنیم.

وی اظهار کرد: پروژه‌هایی مانند پالایشگاه‌های گیاهان دارویی، هماتیت مگنتی، فرآورده‌های معدنی و … جزو پروژه‌های پیشران هستند. به دنبال آن هستیم که به تدریج فراخوان این پروژه‌ها اعلام شود و شرکت‌ها به آن‌ها بپیوندند و پروژه‌ها انجام شود.

فرج‌الهی با اشاره به ظرفیت‌های سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، تصریح کرد: با توجه به توانمندی‌هایی که در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی وجود دارد، این سازمان می‌تواند یکی از گزینه‌های مطرح برای سرکنسرسیومی برخی از این پروژه‌های پیشران باشد.

وی توضیح داد: برای بیشتر این پروژه‌ها بیش از ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلار هزینه پیش‌بینی شده است و پروژه‌های چندجانبه و چند فناورانه هستند. اعتقاد ما این است که برای انجام آن باید کنسرسیومی از شرکت‌ها تشکیل شود و یک شرکت به تنهایی قادر به انجام آن نیست. یکی از مسائل بسیار مهمی که وجود دارد، موضوع سرکنسرسیوم و سازمان رهبری کننده این کنسرسیوم‌ها است. به نظر من جهاد دانشگاهی و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران می‌توانند در برخی از این پروژه‌ها، لیدر، متولی و سرکنسرسیوم باشند.

رئیس مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری یکی دیگر از مسیرهای همکاری معاونت علمی و سازمان پژوهش‌های علمی وصنعتی را «طرح‌های کلان ملی» عنوان کرد و گفت: متولی این طرح‌ها مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران است و با پول‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می‌شود. بنابراین نیازی به پول‌های تملکی پروژه‌های پیشران ندارد.

امکان مشارکت مالی با سازمان پژوهش ها در طرح های کلان

وی افزود: در حال حاضر منابع مالی برای برخی از آن‌ها موجود است و می‌توانیم چند طرح کلان ملی را تعریف کنیم. معاونت علمی و فناوری می‌تواند در برخی از پروژه‌ها از نظر مالی با سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران مشارکت کند.

وی خاطر نشان کرد: ترجیح ما بر این است که پولی که معاونت علمی و فناوری در این بخش هزینه می‌کند، سهمش به شرکت‌های دانش‌بنیانی تعلق بگیرد که قرار است همکار سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی شوند.

فرج‌الهی به ظرفیت همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با سازمان پژوهش‌های علمی صنعتی ایران در جشنواره خوارزمی اشاره کرد و گفت: حداقل همکاری این است که ما از برندگان این جایزه حمایت کنیم. در صورت نیاز به توسعه‌، تجاری‌سازی، امکانات، صادرات و …. ما می‌توانیم از آن‌ها حمایت کنیم.

وی همچنین مطرح کرد که در جشنواره خوارزمی می‌توان از افرادی که می‌توانند بدون هزینه و زمان، مشکلی از کشور را حل کنند نیز تقدیر شود.

رئیس مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در مورد اسناد توسعه فناوری ها در معاونت علمی و فناوری توضیح داد: سندهای توسعه فناوری در موضوعاتی مانند کوانتوم، هیدروژن، هوش مصنوعی و .. در معاونت علمی و فناوری وجود دارد و می‌توانیم در نوشتن راهبردهای این اسناد و مسیری که باید طی شود با سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران همکاری داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: ما همه توانمان را خواهیم گذاشت که در پروژه‌هایی که نیاز کشور هستند و در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران انجام می‌گیرد، با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در آن حوزه کمک کنیم تا پروژه‌ها تسریع شوند و به نتیجه برسند.

حسن زمانیان، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در این نشست با بیان اینکه پژوهشکده‌های سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران محصول‌محور هستند و باید در جهت حل مشکلات کشور فعالیت کنند، گفت: بسیاری از پژوهشکده‌های این سازمان به صورت بین‌رشته‌ای فعالیت می‌کنند.

راه اندازی دو پژوهشکده جدید در سازمان پژوهش ها

وی به راه‌اندازی دو پژوهشکده جدید شیمی دارویی و پژوهشکده اکتشاف و فراوری فلزات استراتژیک در این سازمان اشاره کرد و گفت: کار پژوهشکده شیمی دارویی ساخت داروهای خاص است و در زمینه ساخت داروهای بیماران مبتلا به سرطان، بیماری‌های خاص و همچنین داروی بیماران پروانه‌ای فعالیت می‌کند.

معاون وزیر علوم خاطر نشان کرد: یکی از اولین فعالیت‌های پژوهشکده شیمی دارویی ساخت داروی هپارین است.

وی در مورد راه‌اندازی پژوهشکده اکتشاف و فراوری فلزات استراتژیک توضیح داد: بسیاری از عناصر استراتژیک را در کشور خام فروشی می‌کنیم؛ چرا که دانش فنی استحصال آن‌ها در کشور وجود ندارد. به همین دلیل این پژوهشکده راه‌اندازی شده که به دانش فنی استحصال این عناصر دست پیدا کنیم.

زمانیان با اشاره به خام فروشی عناصر استراتژیک در کشور گفت: عناصری مانند گالیوم، جرمنیوم و ایندیوم در صنعت الکترونیک استفاده بسیار زیادی دارن. این عناصر به صورت ناخالصی در شبکه سایر کانی‌ها وجود دارند و برای استفاده باید خالص‌سازی شوند. ما این عناصر را به صورت خام می‌فروشیم و کشورهای خارجی بعد از استحصال آن‌ها را با ده‌ها برابر قیمت می‌فروشند.

وی با بیان این‌که به تازگی دو مرکز تحقیقاتی جدید در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران راه‌اندازی شده است، گفت: یکی از آن‌ها مرکز تحقیقات گرافن است. گرافن به خاطر داشتن ویژگی‌های خاص حدود ۸۰ کاربرد دارد. شاید صدها مقاله در مورد گرافن توسط پژوهشگران کشور منتشر شده باشد ولی تا به حال بر روی کاربردهای گرافن در کشور کاری انجام نشده است. به همین دلیل ما در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران شروع به کار در این زمینه کردیم.

راه‌اندازی مرکز تحقیقات سوخت پاک هیدروژن

زمانیان در مورد راه‌اندازی مرکز تحقیقات سوخت پاک هیدروژن در این سازمان گفت: کشورهای زیادی در دنیا بر روی سوخت پاک هیدروژن سرمایه‌گذاری کرده‌اند و کشور ما به دلیل داشتن منابع هیدروکربنی فراوان در این زمینه مزیت دارد. به همین دلیل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در این زمینه نیز شروع به فعالیت کرده است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا