اخبار سایت

کشف اکسیژن در سیاره زهره



به گزارش اس‌ای، مدل‌های نظری نشان می‌دهد اکسیژن اتمی در جو سیاره زهره وجود دارد و حتی مستقیماً در سمت تاریک زهره شناسایی شده است. این کشف جدید توسط تیمی تحت رهبری هاینز-ویلهلم هوبرز، فیزیکدان از مرکز هوافضای آلمان (DLR) به دست آمده و به ما امکان مشاهده جوی زهره از یک منظر جدید را می‌دهد.

زهره، سیاره‌ای است که شباهت‌هایی به زمین دارد، اما از جهات مختلفی کاملاً متفاوت و خارق‌العاده می‌باشد. جرم و ترکیب آن به زمین شبیه است، اما محیط آن پوشیده از ابرهای ضخیم و سمی از دی اکسید کربن است. این شرایط منجر به دمای بسیار بالا در سطح زهره، شبیه به یک گودال مرگ، می‌شود.

ترکیب ابرهای سمی در زهره، باران اسیدی را بر روی سیاره به وجود می‌آورد و کل جو را به سرعت به دور سیاره می‌چرخاند. در واقع، بادهای سریع در زیر این ابرها می‌توانند با سرعتی حدود ۷۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کنند، در حالی که در زمین، بیشترین سرعت باد در حین طوفان حدود ۴۰۷ کیلومتر در ساعت ثبت شده است.

مطالعه زهره به ما کمک می‌کند تا تفاوت‌ها و مشابهت‌ها بین زهره و زمین را درک کنیم. از طریق تحقیق در مورد اکسیژن اتمی در جوی زهره، ما می‌توانیم بیشتر درباره این منطقه از جو زهره که به نظر می‌رسد به عنوان یک مرز جوی عجیب و غریب عمل می‌کند، بیاموزیم. این کشف نشان می‌دهد که اکسیژن اتمی منبع جدیدی برای کاوش در این منطقه مرموز از جوی زهره است.

این تحقیق با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده توسط تلسکوپ استراتوسفری برای نجوم فروسرخ (SOFIA) انجام شده است. این تلسکوپ در ارتفاعات بالا در جو زمین در محدوده‌ی فروسرخ عمل می‌کند و در تحقیق حاضر در سه پرواز مجزا استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که اکسیژن اتمی در ارتفاعی حدود ۱۰۰ کیلومتری از سطح زهره بیشترین غلظت را دارد.

از این مشاهدات می‌توان در درک بهتری از جو زهره بهره برد و ممکن است به ماموریت‌های فضایی آتی به این سیاره کمک کند. همچنین می‌تواند به بهبود درک ما از جو زمین و مریخ نیز کمک کند. این تحقیق در مجله Nature Communications منتشر شده است.

 

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا