فناوری های نوین

نسل جدید اکسیژن‌سازها بومی سازی شد



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، علی ابراهیمی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان درباره فعالیت‌های این شرکت‌ دانش‌بنیان گفت: شرکت ما از سال ۹۳ فعالیت خود را در زمینه تجهیزات تنفسی آغاز کرد و پس از دو سال کار تحقیقاتی در سال ۹۵ از سوی معاونت علمی به عنوان مجری طرح کلان علمی کشور در زمینه فعالیت خود شناخته شد. ما توانستیم با حمایت مالی صندوق نوآوری محصول دانش‌بنیان اکسیژن‌ساز را در کشور بومی‌سازی کنیم و انواع مختلفی از آن را بسازیم. در این رابطه علاوه بر تحقیقات گسترده، ۷۰ هزار خط را کدنویسی و طراحی کرده و تکنولوژی ساخت گازهای تنفسی را نیز بومی‌سازی کردیم.

وی افزود: از همان سال ۹۵ نیز محصولات شرکت ما وارد بازار شد و تا امروز ۹ محصول دانش‌بنیان به تولید رسانده‌ایم. اولین محصولی که تولید کردیم اکسیژن‌ساز خانگی با ظرفیت ۵ لیتر بود و پس از آن موفق به تولید دستگاه‌های اکسیژن‌ساز با ظرفیت‌های هشت، پنجاه و هزار لیتری شده‌ایم که مدل اخیر در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بزرگ قابل استفاده است. طی پنج سال گذشته این شرکت موفق به تولید ۳۰ هزار دستگاه خانگی و ۵۰ دستگاه بیمارستانی شده و در زمینه طراحی و ساخت سیستم‌های مانیتورینگ و هوشمندسازی نیز فعالیت داشته است.

ابراهیمی با بیان اینکه چشم‌انداز پیش‌رو شرکت ما این است که بتواند در منطقه جنوب غرب آسیا شرکت برتر تولیدکننده تجهیزات پزشکی هوشمند درمان در منزل باشد، گفت: امروز شرکت ما، تنها دارای ۲۰ نفر تیم تحقیق و توسعه است که در زمینه‌های الکترونیک، مکانیک و شیمی مشغول فعالیت هستند. خوشبختانه در سال‌های گذشته توانستیم چرخه طراحی تا تولید محصولاتمان را به طور کامل در داخل شرکت راه‌اندازی کنیم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به رونمایی از دو محصول جدید این شرکت گفت: دو محصولی که روز گذشته از آن‌ها رونمایی شد از نسل دوم اکسیژن‌سازهای خانگی هستند. ما در تولید این محصولات ظرفیتی را طراحی کردیم که کشور را به طور کامل از واردات اکسیژن‌ساز بی‌نیاز می‌کند. محصول اول اکسیژن‌ساز خانگی با مصرف برق یکسان با مدل پیش از خود، ۲۰ درصد افزایش بهره‌وری دارد. این دستگاه با وزن کمتر از ۴ کیلوگرم و ۳۰ درصد ابعاد کوچک‌تر و با صدای کمتر به تولید اکسیژن می‌پردازد. سعی ما این بوده است که دستگاهی با قدرت و بهره‌وری بالا و به‌روزتر ارائه دهیم که نیاز بازار را تامین کند.

وی تصریح کرد: برای دستیابی به فناوری ساخت دستگاه اکسیژن‌ساز چند فناوری در زمینه‌های مختلف نیاز است. این فناوری‌ها شامل سیستم برقی و سنسورهای اکسیژن و … می‌شوند و اگر فرایند ساخت این دستگاه را در نظر آوریم متوجه می‌شویم که مجموعه کشورهایی که به طور کامل به فناوری ساخت نسل دوم دستگاه‌های اکسیژن‌ساز دست یافته‌اند به تعداد انگشت‌های یک دست نیز نمی‌رسد.

ابراهیمی ادامه داد: محصول دومی که از آن رونمایی شد، نیز دارای فناوری پیشرفته‌ای است که این شرکت به آن دست یافته است. به طور کلی اکسیژن‌سازها به دو دسته خانگی و بیمارستانی تقسیم می‌شوند. اکسیژن‌سازهای خانگی حداکثر تا ۱۰ لیتر اکسیژن در دقیقه تولید می‌کنند و اکسیژن‌سازهای بیمارستانی به تولید اکسیژن با مقدار ۳۰۰ لیتر به بالا در دقیقه می‌پردازند. در این میان نیاز مراکز درمانی کوچکی بازه‌ای میان ۵۰ تا ۲۰۰ لیتر اکسیژن تولیدی است. این مراکز می‌توانند شامل درمانگاه‌ها و اتاق‌های عمل باشند. این دستگاه همچنین قابلیت آن را دارد که با فشار بالا اکسیژن تولید کند و این مسئله می‌تواند دستگاه را مطابق با عملکرد دستگاه‌ بیهوشی، به استفاده برساند.

مدیرعامل این شرکت‌ دانش‌بنیان گفت: در سال‌های گذشته تعداد تلفات جانی قابل توجهی داشتیم که به علت آسیب‌های ناشی از کپسول‌های اکسیژن‌ بود. این کپسول‌ها همچنان مشکل جابه‌جایی و خطر انفجار را نیز داشتند.

ابراهیمی در پایان درباره صادرات این محصول نیز خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته بیش از هزار دستگاه اکسیژن‌ساز را به کشورهای هندوستان، عراق و سوریه صادر کرده‌ایم.

به گزارش مهر، نسل دوم دستگاه‌های اکسیژن‌ساز با مصرف خانگی و درمانگاهی که با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی بومی‌سازی شده است، روز گذشته در مراسمی رونمایی شد.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا