اخبار سایت

تلاش شدید لابی‌گران برای تاثیرگذاری بر قانونگذاران در زمینه هوش مصنوعی


همزمان با افزایش درخواست‌ها برای تنظیم مقررات ویژه برای فناوری هوش مصنوعی، فعالان این صنعت نیز با به روال گذشته، با شکل دادن کمپین‌های دستجمعی شرکت‌ها به منظور متقاعدسازی و تاثیرگذاری، دست به مقابله زده‌اند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از گیزمودو، گزارشی که در CNBC منتشر شده نشان می‌دهد که لابی‌های مرتبط با صنعت هوش مصنوعی در سال گذشته بسیار فعال و پرکار بوده‌اند. در واقع، در سال 2023، تلاش‌های لابی‌گری هوش مصنوعی نسبت به سال قبل 185 درصد افزایش یافت.

این تحلیل که بر اساس افشای اطلاعات ارائه شده به موسسه غیرانتفاعی OpenSecrets انتشار یافته، نشان می‌دهد که لیست بلندبالایی از شرکت‌هایی که سال گذشته تلاش کردند نفوذ خود را در سالن‌های کنگره آمریکا اعمال کنند، شامل کسب و کارهای برجسته فعال در حوزه هوش مصنوعی مانند OpenAI، Anthropic، Nvidia و AMD می‌شود؛ و همچنین شرکت‌هایی که هوش مصنوعی هسته اصلی کسب و کارشان است، مانند Palantir، تسلا و حتی مالک بایت‌دنس، مالک تیک‌تاک.
 
این نباید خیلی غیرمنتظره باشد، اگرچه تخمین مقدار پول نقدی که شرکت‌های مستقر در سیلیکون‌ولی مایل هستند در تلاش برای جهت‌دهی قانونگذاری در این حوزه صرف کنند بسیار سخت است.
 

در ماه‌های اخیر، شاهد نمونه‌های متعددی از تلاش‌های تأثیرگذاری از سوی صنعت فناوری بوده‌ایم.
گزارشی از بلومبرگ در ماه سپتامبر نشان داد که لابی‌گران هوش مصنوعی به عنوان بخشی از تلاش سازمان‌یافته برای دور کردن نهادهای حکومتی از وضع مقررات جدیدی که ممکن است برای منافع تجاری مشتریانشان مضر باشد، به دولت‌های ایالتی متوسل شده‌اند. در این خبر به این نکته اشاره می‌کند که چگونه لابی‌ها موجب حذف لایحه‌ای در دولت ایالتی کالیفرنیا شدند که نحوه استفاده شرکت‌ها از هوش مصنوعی را تنظیم می‌کرد.
 
به طور مشابه، خبری در وبسایت Politico در سال گذشته نشان داد که چگونه شبکه‌ای از «مشاوران هوش مصنوعی» در پایتخت آمریکا کرسی‌هایی در دفاتر برجسته کنگره و اتاق‌های فکر از آن خود کرده و تحت عنوان «بشردوستی کارآمد» اهداف خود در حوزه تنظیم مقررات را پیش می‌برد.
 
همه این تلاش‌ها به دروغگویی چهره‌های اصلی صنعت هوش مصنوعی در چند ماه گذشته (به ویژه سام آلتمن و ایلان ماسک) کمک می‌کند که وانمود می‌کنند واقعاً از دولت‌ها می‌خواهند مقررات برای کسب و کارشان را تنظیم کنند. اگر آنها در مورد مقررات جدی بوده‌اند، چرا در روند قانونگذاری اینقدر پول‌پاشی کرده‌اند؟
 

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا