فناوری های نوین

کاربرد پروژه «چشمه نور» برای جبران کم آبی کشور در سال‌های آینده



به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر داود منظور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در جلسه با محمدجواد لاریجانی مدیر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با اشاره به اینکه پروژه چشمه نور یکی از مهم‌ترین ابرطرح‌های ملی در حوزه دانش است، گفت: چشمه نور یک ابر آزمایشگاه ملی است که می‌تواند پیشران مهمی برای توسعه علمی کشور باشد.

منظور افزود: طرح ملی چشمه نور زمینه لازم را فراهم می‌کند که پژوهشگران در حوزه‌های مختلف بتوانند از آن برای پیشبرد اهداف علمی استفاده کنند و مسیر اجرای تحقیقات رشته‌های مختلف برای محققان هموار شود.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به جایگاه پر اهمیت طرح ملی چشمه نور تصریح کرد: با توجه به ذخایر عظیم آب‌شور در دنیا، یکی از راه‌های برطرف‌کردن نیاز روزافزون بشر به آب آشامیدنی، شیرین‌کردن آب‌های شور است، با استفاده از این پروژه دستیابی به این فرایند سهل و آسان می‌شود و می‌تواند چالش‌های مهم ناشی از کم‌آبی در سال‌های آینده را برطرف کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تأکید کرد: اجرای طرح‌هایی همچون پروژه چشمه نور، منجر به این می‌شود که به‌تدریج در اجرا و پیشبرد سایر طرح‌های عمرانی گام برداشته شود.

در این جلسه محمدجواد لاریجانی رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی به برخی از خدمات کشوری و طرح‌های کلانی که توسط این پژوهشگاه در کشور انجام‌گرفته اشاره کرد و گفت: از جمله این خدمات و طرح‌ها می‌توان به ساخت رصدخانه ملی، اجرای پروژه چشمه نور ایران، ایجاد آزمایشگاه‌های مرجع، همکاری با مراکز علمی دنیا، چاپ مقالات معتبر اعضای هیات‌علمی و کسب ۳۰ جایزه بین‌المللی، اولین اتصال کشور به شبکه اینترنت و تأسیس دامنه .ir اشاره کرد.

لاریجانی ادامه داد: ساخت و تکمیل پروژه رصدخانه ملی که از افتخارات بزرگ علمی است به دلیل مسائل بسیار پیچیده علمی مانند ساخت گنبد تلسکوپ حدود ۲۲ سال زمان برد.

وی تصریح کرد: پروژه چشمه نور می‌تواند در بخش‌های بسیاری مانند پزشکی، تولید اشعه ایکس، داروسازی و خودروسازی به توسعه علمی کشور کمک کند.

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی افزود: ساختمان اصلی شتابگر با زیربنای حدود ۴۶۵۰۰ مترمربع با حفظ حساسیت‌های ویژه نظیر کنترل ارتعاشات، کنترل نشست‌های کف و کنترل دما، مشتمل بر بخش‌هایی مانند تونل شتابگر، محوطه آزمایش، آزمایشگاه‌های پشتیبانی و ناحیه پشتیبانی است که می‌توان انتظار داشت در یک بازه حدود ۸ ساله نهایی شود.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا