دانش و علم

همکاری با سازمان فنی و حرفه ای برای مهارت‌آموزی مستعدان برتر



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بنیاد ملی نخبگان، در راستای اجرایی‌سازی سند راهبردی کشور در امور نخبگان و به منظور «سامان‌دهی و گسترش پشتیبانی‌های مستقیم و غیرمستقیم مادی از اجتماع نخبگانی در قالب بورس، جایزه‌های مقطعی و پژوهانه از سوی سازمان‌های دولتی، بخش خصوصی و نهادهای عمومی منطبق با پایش پیشرفت مرحله‌ای و اثرگذاری آنان»، نشست انعقاد «تفاهم‌نامه همکاری در طرح بورسیه صنعتی مستعدان‌برتر» با حضور مسئولان بنیاد ملی نخبگان و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای» برگزار شد.

در این نشست، سید سلمان سید افقهی؛ قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اهمیت موضوع اشتغال نخبگان، گفت: این تفاهم‌نامه با هدف اجرایی کردن بند ۲ سیاست‌های کلی اشتغال، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به امضا می‌رسد تا هم اجتماع نخبگانی بتوانند از ظرفیت‌های این سازمان منتفع شوند و هم سازمان فنی و حرفه‌ای به عنوان تنها متولی آموزش‌های غیررسمی کشور، بتواند وظایف محوله را به بهترین شکل انجام دهد.

وی با بیان اینکه توانمندسازی و مهارت‌آموزی مستعدان برتر و استفاده آنان از پوشش بیمه تامین اجتماعی، یکی از هدف‌های این تفاهم‌نامه است، کمک به بنگاه‌های اقتصادی فعال به منظور شناسایی و به‌کارگیری نیرو کار مستعد توانمند در بخش تحقیق و توسعه و تعامل لازم به منظور بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود در هر دو سازمان، را از دیگر مزایای این همکاری برشمرد.

سید افقهی ادامه داد: براساس این تفاهم‌نامه، آیین‌نامه‌های بنیاد ملی نخبگان عناوین رشته‌های مورد نظر و فرصت‌های شغلی مورد نیاز واحدهای اقتصادی را برای بهره‌برداری در تدوین طرح اختصاصی مشاوره و هدایت شغلی، از دو ماه قبل از مصاحبه در اختیار سازمان فنی و حرفه‌ای قرار می‌دهد تا مشمولان بتوانند از حمایت‌های این آیین‌نامه بهرمند شوند. علاوه بر آن، مطابق با شیوه‌نامه اجرایی طرح بورسیه صنعتی، هزینه‌های آموزش‌های تخصصی نیز توسط بنیاد ملی نخبگان تأمین خواهد شد.

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: همچنین طبق این تفاهم‌نامه، اگر دوره‌ای خاص مدنظر و مورد نیاز باشد، توسط سازمان فنی و حرفه‌ای طراحی و اجرا خواهد شد که البته به منظور نظارت بر کیفیت دوره‌ها، نمایندگانی از سوی بنیاد ملی نخبگان به طور مستمر از دوره‌ها بازدید خواهند کرد.

سید افقهی تدوین استانداردهای آموزشی بلندمدت مختص دوره‌های مهارت‌آموزی بورسیه صنعتی متناسب با نیاز طرح را نیز از دیگر تعهدات سازمان فنی و حرفه‌ای دانست.

وی همچنین از تشکیل کارگروه مشترک ۶ نفره برای بررسی تمامی زمینه‌های همکاری از دوره دانش‌آموزی تا انتهای دوره دانشجویی و ایجاد بستر کسب‌وکار نخبگان در حوزه‌های مورد علاقه با همکاری دو سازمان خبر داد و گفت: بدون شک توسعه مفهوم نخبگی به نخبگان مهارتی و امیدآفرینی در بخش قابل توجهی از مستعدان‌برتر مهارتی از جمله مهمترین توفیقات این همکاری خواهد بود.

شناسایی استعدادهای مهارتی دانش‌آموزان از دغدغه‌های سازمان فنی و حرفه‌ای است

در ادامه این نشست، مهرداد عظیمی معاون وزیر کار نیز گفت: این سازمان با داشتن ۶۴۶ مرکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی و حدود ۳۰ هزار آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد، متولی ارائه آموزش های غیررسمی مهارتی در ۶۵۰۰ استاندارد آموزشی، با هدف تربیت نیروی کار ماهر و نیمه‌ماهر، ارتقای مهارت نیروی کار شاغل، ایجاد و توسعه کارآفرینی، افزایش خوداشتغالی، ایجاد مهارت‌های پیش از اشتغال به منظور کاهش دورۀ جست‌وجوی شغلی و تقویت کسب شغل است.

وی با تأکید بر تغییر ادبیات مشاغل در خانواده ها، شناسایی استعدادهای مهارتی دانش آموزان را از دغدغه های اصلی در این سنین برشمرد و افزود: توانمندی و مهارت آموزی مستعدان برتر، انتخاب کارآموزان فناور براساس توانمندی‌ها، استعداد و خصوصیات فردی و آشنایی آنان با محیط کسب و کار و ایجاد امید و خودباوری در ایشان برخی از مهمترین از اهداف این همکاری است.

معاون وزیر کار با بیان اینکه نخبگان مهارتی در ۱۹ گروه هدف این سازمان با برگزاری مسابقات مهارتی آزاد در سراسر کشور مانند مسابقات کارگران، دانش آموزان، زندانیان و … شناسایی می شوند، تصریح کرد: کسب آموزش های مهارتی راه میانبر برای اشتغال به شمار می رود.

وی اذعان داشت: بنگاه های اقتصادی زیادی به مراکز آموزش فنی و حرفه ای برای جذب نیروی ماهر مراجعه می کنند که این یعنی در کشور شغل وجود دارد و با کمبود نیروی کار ماهر مواجه هستیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای با تأکید بر تعریف مدل های مناسب جهت ورود نوجوانان و جوانان به حوزه مهارت آموزی، بیان کرد: بر اساس این تفاهم نامه برای مستعدان برتری که توسط بنیاد ملی نخبگان شناسایی می شوند بستر آموزش های مهارتی متناسب با استعدادشان توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای فراهم خواهد شد.

شایان ذکر است، این تفاهم نامه در ۷ ماده به امضای سید سلمان سیدافقهی قائم مقام بنیاد ملی نخبگان و مهرداد عظیمی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور رسید.

رسول محمدقلی دستیار ویژه رئیس بنیاد در امور مستعدان و آینده‌سازان، مجتبی نوروزی معاون آموزش، محمود تقی‌پور مدیرکل دفتر نظارت بهسازی و هدایت شغلی، حسین بابایان معاون دفتر نظارت بهسازی و هدایت شغلی وغلامرضا نجفی‌برنا معاون روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در این نشست حضور داشتند.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا