فناوری های نوین

ابداع دستگاهی که قدرت اشعه مایکروویو را دقیق می سنجد



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، تابش سنج یا بولومتر وسیله ای برای اندازه گیری انرژی مادون سرخ قرمز یا ریز موج است که یک عنصر مقاومتی دارد و در صورت گرم شدن یا تابیدن انرژی مقاومت آن تغییر می کند.

گروهی از محققان به رهبری میکو موتونن استادیار نفاوری کوانتومی درAalto و VTT با محققان در شرکت های فناوری کوانتومی بلوفورس، آی کیو ام و مرکز فنی تحقیقات وی تی تی همکاری کردند تا بولومتر جدید و ارتقایافته را بسازند.

موتونن در این باره می گوید: ما یک گرم کن را به بولومتر افزودیم، بنابراین می توانیم یک جریان گرم شونده را ایجاد و ولتاژ را اندازه بگیریم.

از آنجا که مقدار دقیق برق ورودی به گرم کن دقیق است، می توان میزان قدرت اشعه ورودی در مقابل قدرت گرم کن را تنظیم کرد. در نتیجه این روند یک بولومتر خود تنظیم شونده ایجاد می شود که در دماهای پایین کار می کند و می توان با کمک آن به درستی قدرت دقیق دمای برودتی را به طور دقیق مشخص کرد.

علاوه بر آن بولومتر جدید گامی مهم در جهت اندازه گیری قدرت مایکروویو است.

به گفته راسل لیک مدیر بخش کاربردهای کوانتومی در بلوفورس می گوید: حسگرهای قدرت تجاری به طور معمول میزان نیرو تا سطح یک میلی وات را اندازه می گیرند. این بولومتر به طور دقیق و معتبر دما در سطح یک فمتو وات یا کمتر را اندازه می گیرد. چنین قدرتی یک هزار میلیارد بار کمتر از برقی است که در تنظیم بندی های معمول برق به کار می رود.

چنین دستاوردی به بهبود عملکرد رایانه های کوانتومی نیز کمک می کند.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا