اخبار سایت

ممنوعیت تیک‌تاک در تلفن‌های دولتی نیویورک




با توجه به گزارشات منتشر شده،‌ فصل تازه اختلافات آمریکا و چین با دستور لغو فعالیت شبکه اجتماعی تیک‌تاک در آمریکا مجدداً آغاز شد و این دستور با توجیه اینکه این شبکه اجتماعی به قصد جاسوسی در آمریکا فعالیت می‌کند، صادر شده است.

در همین راستا «اریک آدامز»، شهردار نیویورک، استفاده از TikTok را در تلفن‌ها و رایانه‌های دولتی ممنوع می‌کند و دلیل آن را خطرات امنیت سایبری ناشی از این پلتفرم متعلق به چین عنوان کرده است. این دستورالعمل، هفته گذشته از سوی افسران ارشد امنیت اطلاعات شهری ارائه شد.

«جونا آلون»، سخنگوی شهرداری، در بیانیه‌ای گفت:

«در حالی که رسانه‌های اجتماعی در ارتباط دادن مردم نیویورک با یکدیگر عالی هستند، ما باید اطمینان حاصل کنیم که همیشه از این پلت‌فرم‌ها به شیوه‌ای امن استفاده می‌کنیم.»

بر اساس گزارشات منتشر شده، فرماندهی سایبری نیویورک تشخیص داده است که برنامه TikTok یک تهدید امنیتی برای شبکه‌های فنی شهرداری است و به حذف آن از دستگاه‌های متعلق به دولت دستور داده است.

پیش از این کارشناسان اسرائیلی نیز با اشاره به انتفاضه سال 2015-2016 مدعی بودند رهبران فلسطینی در آن سال با انجام سخنرانی های احساسی از طریق این شبکه اجتماعی و با وایرال کردن آنها توانستند بسیاری از جوانان عرب را به اقدام علیه صهیونیست‌ها تحریک کنند.

دولت فدرال همچنین در دسامبر 2022 قانونی را تصویب کرد که TikTok را از دستگاه‌های دولتی ممنوع می‌کند. دستورالعمل شهرداری نیویورک می‌گوید که برای همسویی با سیاست فدرال اجرا می‌شود. اما حالا برخی از سیاست‌گذاران می‌خواهند فراتر رفته و TikTok را برای همه، حتی در تلفن‌های شخصی، ممنوع کنند.

این دستورالعمل بیان می‌کند که کارمندان باید ظرف 30 روز TikTok را از دستگاه‌های متعلق به دولت حذف کنند و دانلود برنامه و استفاده از آن در شبکه‌های شهری ممنوع خواهد بود.

بر اساس اظهارات سخنگوی شهرداری نیویورک،  هیچ آژانسی معافیت کلی از این دستورالعمل دریافت نمی‌کند، اما درخواست‌های خاصی برای کارمندان دولت برای استفاده از TikTok می تواند “برای تحقیقات بهداشت عمومی و اجرای قانون” ارائه شود.

در اوایل آغاز به کار رئیس جمهور فعلی آمریکا بود که دستور لغو ممنوعیت این شبکه اجتماعی صادر شده بود،‌ اما گویا این سیاست تداومی نداشته و به حالت پیش از آن برمی‌گردد.

ایالات متحده تیک تاک را متهم کرده است که امنیت ملی آمریکا را تهدید کرده و داده ها را برای پکن از طریق شرکت مادر این برنامه یعنی بایت دنس جمع آوری می کند. دولت چین و این شرکت این ادعاها را رد کرده اند.

به گفته دولت چین، جمع آوری داده های تیک تاک اقدامی استاندارد است که توسط هزاران برنامه در سراسر جهان صورت گرفته و اقدامات واشنگتن “سوءاستفاده آشکار” از قوانین مربوطه است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا