فناوری های نوین

کمربندی که پوکی استخوان را درمان می کند



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از انگجت، سازمان غذا و دارو آمریکا برای یک دستگاه پزشکی به نام «اوستئوبوست»(Osteoboost )مجوز صادر کرده است. این دستگاه در حقیقت یک کمربند ارتعاشی است که تراکم استخوان در بیماران مبتلا به استئوپنی را بهبود می بخشد. استارت آپ کالیفرنیایی «بون هلث تکنولوژیز» با همکاری ناسا این ابزار را ساخته است. استئوبوست در حقیقت نخستین دستگاه پزشکی در نوع خود است که تاییدیه سازمان غذا و دارو آمریکا را به عنوان یک گزینه درمانی برای زنان پس از یائسگی را دریافت می کند.

استئوپنی از زمانی آغاز می شود که توده استخوانی فرد و حجم مواد معدنی موجود در استخوان های وی شروع به تحلیل می رود. از دست دادن کلسیم و ضعیف تر شدن استخوان ها منجر به افزایش شکنندگی آن ها خواهد شد.

از هر دو زن یائسه یک نفر دچار پوکی استخوان می شود که از مشخصات آن می توان به تخلخل در استخوان ها اشاره کرد که ممکن است به سادگی به شکستگی منجر شود. کمربند استئوبلت برای جلوگیری از کاهش تراکم استخوان و در حقیقت جلوگیری از این امر ساخته شده است.

دستگاه مذکور به طور مکانیکی قدرت استخوان های لگن و ستون فقرات کاربر خود را تحریک می کند و اجازه پیشرفت کاهش تراکم استخوان را نمی دهد. طرح اولیه این فناوری متعلق به یک محقق ناسا است که درباره روش های جلوگیری از کاهش تراکم استخوان فضانوردان در محیط هایی با گرانش صفر تحقیق می کرد.

روزانه یا حداقل 5 روز در هفته باید از کمربند به مدت 30 دقیقه استفاده کرد. این دستگاه ارتعاش خفیفی ایجاد می کند و پوشیدن آن در هرزمان و مکانی راحت است. سی تی اسکن های ثبت شده در آزمایش های بالینی نشان می دهد پس از یکپارچه سازی کمربند با طرح درمان بیمارف تراکم استخوان در گذر زمان بهبود یافت.

البته استئوبوست هنوز برای خرید در بازار ارائه نشده است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا