اخبار سایت

مردان و زنان در تفسیر شکلک‌های دیجیتال با هم فرق دارند


به گفته دانشمندان، دلیل این تفاوت آن است که این تصویرنگاشت یا پیکتوگرام‌های کوچک دیجیتال که برای بیان ایده یا احساس به کار می‌روند، امکان دارد مبهم باشد و افراد مختلف آن را به‌طور متفاوتی درک کنند.

پژوهشگران ۵۲۳ بزرگسال (۴۹ درصد مرد و ۵۱ درصد زن) را برای بررسی ۲۴ شکلک مختلف انتخاب کردند.

هر شکلک – که از بسترهای اپل، ویندوز، اندروید، و وی‌چت گرفته شده بودند – یکی از شش حالت احساسی را که این گروه به آن‌ها برچسب: خوشحال، منزجر، ترسیده، غمگین، متعجب و عصبانی زدند، نشان می‌داد.

آن‌ها دریافتند که زنان توانستند برچسب شکلک‌های خوشحال، ترسناک، غمگین و عصبانی را دقیق‌تر از مردان تفسیر کنند.

این گروه گفت برای شکلک‌های متعجب یا منزجر هیچ تفاوت جنسیتی مشاهده نشد.

دکتر روث فیلیک، دانشیار دانشکده روانشناسی در دانشگاه ناتینگهام، گفت: «چیزی که برای من جالب و شگفت‌انگیزتر بود این است که در نحوه تفسیر افراد از این شکلک‌ها تفاوت‌های فردی بسیار زیادی وجود دارد.»

«توجه به این نکته مهم است که نتایج نشان می‌دهد شرکت‌کنندگان هرچند وقت یک‌بار به همان روش پژوهشگران به این شکلک‌ها برچسب می‌زدند.»

«بنابراین، باید نتایج را به این صورت درنظر بگیریم که در نحوه تفسیر این شکلک‌ها تفاوت‌هایی بین افراد وجود دارد، نه اینکه برخی افراد آن را بهتر از دیگران تفسیر می‌کنند.»

«باید هنگام استفاده از شکلک‌ها در پیام‌هایمان این تفاوت‌ها را درنظر بگیریم.»

پژوهشگران گفتند تصاویر ساختگی از چهره که بیانگر احساسات مختلف‌اند می‌تواند هم تفاوت‌های ظریف و هم ابهامی احتمالی را به پیام‌های ارسالی از طریق متن، ایمیل یا حتی رسانه‌های اجتماعی اضافه کند.

 

این گروه برای درک بهتر نحوه تفسیر شکلک‌ها ۲۷۰ نفر از بریتانیا و ۲۵۳ نفر از چین را که بین ۱۸ تا ۸۴ سال داشتند به‌کار گرفتند.

این پژوهشگران به هر شکلک یک برچسب احساسی اختصاص دادند، که به گفته آن‌ها ممکن بود دقیقا با شکلکی که در زندگی واقعی استفاده می‌شود مطابقت نداشته باشد.

این گروه دریافت که افزون بر جنسیت، سن نیز در نحوه تفسیر شکلک‌ها نقش دارد، به‌طوری که جوان‌ترها در تطبیق این شکلک‌ها با برچسب‌های اختصاص‌داده‌شده به مراتب بهتر از افراد مسن‌تر عمل می‌کنند.

آن‌هایی که در بریتانیا زندگی می‌کردند در برچسب زدن به شکلک‌ها به همان روش پژوهشگران، از همتایان چینی بهتر بودند.

پروفسور فیلیک گفت: «این نتایج نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگان هرچندوقت یک‌بار مطابق با روش پژوهشگران به این شکلک‌ها برچسب می‌زدند – از این رو، این تفاوت در نحوه تفسیر افراد را از شکلک‌ها نشان می‌دهد، نه اینکه برخی افراد از سایرین دقیق‌تر باشند.»

«مثلا اگر شرکت‌کنندگان چینی برای نشان دادن کنایه، از شکلک خندان استفاده کنند، احتمال کمتری وجود دارد که مثل شرکت‌کنندگان بریتانیایی به آن برچسب خوشحال بزنند.»‌

این پژوهشگران می‌گویند ابهام شکلک‌ها ارزش تحقیق بیشتر دارد، «به‌ویژه هنگام برقراری ارتباط بین جنس‌، سن، یا فرهنگ‌های مختلف».  

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا