فناوری اطلاعات

نخستین مسابقه نقشه ذهنی مسیرهای ایمونولوژیک در کشور برگزار می شود



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر رضا فلک دبیر علمی شانزدهمین کنگره بین المللی ایمونولوژی و آلرژی ایران با اشاره به نقش اساتید و دانشجویان علوم پایه در تشخیص و درمان بیماری ها و همچنین آموزش جامعه گفت: بیش از یک هزار مقاله به دبیرخانه شانزدهمین کنگره بین المللی ایمونولوژی و آلرژی ایران ارسال شده است.

وی اظهار داشت: پیش بینی می شود پس از انجام داوری ها حدود نهصد مقاله به صورت سخنرانی و همچنین پوستر پذیرفته شوند.

فلک با اشاره به حضور پانزده سخنران خارجی از آمریکا، آلمان، ژاپن، سوئد و … به صورت حضوری و بر خط در کنگره، گفت: دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس، شیراز، تبریز، اصفهان و مشهد در ارسال و داروی مقاله ها بیشترین مشارکت را داشته اند.

وی خاطرنشان کرد: سخنرانی های علمی در ۳۴ پنل علمی مرتبط با واکسن، بیماری های عفونی، کوید-۱۹، آلرژی ها، سرطان ها، پیوند، انتقال خون، ناباروری، کنترل و تنظیم پاسخ های ایمنی، ایمونومتابولیسم، بیماری های خود ایمنی، نقائص ذاتی و اکتسابی سیستم ایمنی، ایمونوژنتیک، ایمونولوژی ورزش، ایمونولوژی تغذیه، ایمونوفارماکولوژی، تاثیر آلودگی های زیست محیطی روی سیستم ایمنی، نانوایمونولوژی، بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی، کاربرد ایمونولوژی در تشخیص آزمایشگاهی و اخلاق در پژوهشهای پایه و بالینی گنجانده شده اند.

مدیر گروه ایمونولوژی و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: کارشناسان علوم آزمایشگاهی، پزشکان عمومی، داروسازان، متخصصین ایمونولوژی و آلرژی بالینی و همچنین متخصصین بالینی در بیش از ده رشته شامل داخلی، آسیب شناسی، جراحی عمومی، روماتولوژی، غدد درون ریز، نفرولوژی، قلب و عروق، زنان و زایمان و … از شرکت کنندگان کنگره هستند.

وی با اشاره به حضور قابل توجه دانشجویان در این کنگره، گفت: نزدیک به ۱۲۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی در شانزدهمین کنگره بین المللی ایمونولوژی و آلرژی ایران ثبت نام کرده اند که نیمی از این تعداد به صورت حضوری و سایرین به صورت برخط در کنگره شرکت می کنند.

دبیر علمی شانزدهمین کنگره بین المللی ایمونولوژی و آلرژی ایران تشریح کرد: مسابقه خلق آثار مرتبط با معرفی مسیرهای ایمونولوژی در قالب نقشه مفهومی در شش موضوع علمی شامل کووید۱۹، بیماری های التهابی روده، سرطان و درمان آن با لنفوسیتهای کشنده طبیعی، اندمتریوز و ویتامین D، بیماری های اتوایمیون و پیوند و رژیم های مهارکننده ایمنی برگزار می شود.

وی با بیان اینکه مسابقه طراحی و به تصویر کشیدن مسیرهای مرتبط با ایمونولوژی برای اولین بار در کشور اجرا می شود، افزود: این بخش نقش هنر را در خلق آثار علمی فاخر به ویژه در تهیه نسخه گرافیکی خلاصه مقالات علمی برجسته می سازد.

فلک یادآور شد: نقشه مفهومی و تصویرسازی آن کمک می کند تا بدانید خلاصه یک فعالیت از ابتدا تا حصول نتیجه چیست؟ در نتیجه احاطه بیشتری به موضوع پیدا کرده و ارتباط جزییات را بیشتر درک کنید.

وی از توجه به موضوع مسئولیت اجتماعی در شانزدهمین کنگره بین المللی ایمونولوژی و آلرژی ایران به عنوان وجه تمایز با سایر کنگره ها یاد کرد و افزود: اساتید و دانشجویان رشته علوم پایه، درمان مستقیم انجام نمی دهند اما در تشخیص و درمان بیماران مشارکت داشته و همچنین در فرهنگ سازی و آموزش جامعه نقش دارند.

مدیر گروه ایمونولوژی و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه در همه گیری کرونا این موضوع بیشتر نمایان شد، ادامه داد: اگر ایمونولوژیست ها، ویروس شناس ها، ملکول بایولوژیست ها نبودند، نمی توانستیم واکسن بسازیم و مرگ و میر ناشی از کرونا همچنان ادامه داشت.

وی از برگزاری پنل ملاقات با سردبیرات مجلات ایمونولوژی در شانزدهمین کنگره بین المللی ایمونولوژی و آلرژی ایران خبر داد و گفت: مجله ها در دنیا به سمت دسترسی آزاد پیش می روند، بنابراین انتشار یک مقاله بسیار هزینه بر است و بعضا به دو تا سه هزار دلار می رسد.

فلک با بیان اینکه پیشنهاد ما این است به جای اینکه این پول از کشور خارج شود، با سرمایه گذاری بهتر و بیشتر، مجله های داخلی را ارتقا دهیم، افزود: ارتقا مجله های داخلی به نمایش بهتر تولیدات علمی پژوهشگران ایرانی کمک می کند و همچنین معطلی های طولانی دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای انتشار مقاله و برگزاری جلسه دفاع از پایان نامه هایشان را کاهش می دهد.

شانزدهمین کنگره بین المللی ایمونولوژی و آلرژی ایران هفتم تا نهم اردیبهشت ۱۴۰۲ با شعار « ایمونولوژی برای عموم جامعه» در مرکز همایش های رازی واقع در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می شود.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا