فناوری های نوین

آزمایشگاه هوش مصنوعی به زودی در دانشگاه امیرکبیر افتتاح می‌شود



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر علیرضا رهایی در مراسم تقدیر از دانشجویان المپیادی و ممتاز دانشگاه، اظهار کرد: آنچه که در دو یا سه دهه اخیر ما به دفعات از تریبون‌های مختلف می شنویم این است که به طور عمده بر اهمیت علم و دانش تاکید می‌کنند به طوریکه توسعه کشور به توسعه علم، فناوری و نوآوری پیوند می‌خورد. ضمن اینکه این موضوع خیلی مطرح می‌شود که علم از پیشگام‌های اصلی بهره وری و نوآوری به شمار می‌رود و مسئولان مختلف توجه ویژه‌ای بر علم و عالم دارند و تاکیدات ویژه‌ای دارند که نخبگان علمی در اداره کشور باید جایگاه ویژه‌ای داشته باشند و از نظرات و دیدگاه‌های آنها استفاده شود.

وی در ادامه تصریح کرد: امروزه اگر کشوری بخواهد قدرت خود را به ملت‌های دیگر نشان بدهد از جایگاه و پیشرفت‌های علمی خود صحبت می‌کند این در حالی است که در گذشته قدرت نظامی عامل برتری کشورها محسوب می‌شد. اما امروز کشورهایی که پیشرفت‌های علمی بالایی دارند، احساس برتری می کنند. اگر چه در کشور ما نیز مسئولان تمام سطوح نظام بر اهمیت توسعه علم دانش تاکید می کنند جایگاه ویژه‌ای برای آن قائل هستند و دانشجویان در این مجموعه جایگاه ویژه‌ای دارند.

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: در کنار فعالیت‌های علمی و آموزشی، طی چند دهه در زمینه فعالیت‌های تحقیقاتی خوبی در دانشگاه صورت گرفته است و برنامه کلان دانشگاه ما یک مجموعه موزونی هست که انجام برنامه‌ریزی درست موجب شد تا در حوزه آموزشی، برنامه آموزشی خوبی داشته باشیم. ضمن اینکه دانش آموختگان ما در داخل و خارج از کشور جایگاه خوبی پیدا کردند و امروزه هم تقاضا برای جذب آنها بالا است.

وی گفت: در بخش تحقیقات در سال‌های ۹۰ تا ۹۳ که طرح‌های کلان ملی برای رفع نیازهای ضروری و مهم کشور مطرح شد و امکانات و بودجه‌های ویژه‌ای نیز به آن تعلق گرفت. در واقع در آن زمان ۴۳ طرح کلان ملی مطرح شد. مثلا بحث شبکه‌های هوشمند توزیع برق، طراحی و ساخت هواپیما در اندازه های متوسط، حمل و نقل، شبکه ملی اطلاعات کشور و غیره مطرح شد که از ۴۳ طرح کلان ملی ۱۶ طرح به این دانشگاه به عنوان دانشگاه محوری واگذار شد به طوریکه پیشرفت‌های خوبی نیز بدست آوردیم.

رهایی تاکید کرد: ما تقریبا در همه زمینه‌های فنی و مهندسی در دانشکده‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر کارهای تحقیقاتی انجام می‌دهیم و محصولات خوبی هم تولید کردیم.

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر از فعالیت تحقیقاتی این دانشگاه در ۴ حوزه مهم فنی و مهندسی به صورت گسترده و کلان خبر داد و افزود: اولین آن مربوط به صنایع هوایی و توسعه آن از جمله طراحی هواپیما است دوم توسعه در حوزه صنایع دریایی است خوشبختانه سفارش‌های خوبی از سوی صنعت دریا به دانشگاه داده شده است، انرژی و مهندسی انرژی در همه شاخه‌ها نفت و غیره از حوزه‌های دیگر فعالیت‌های تحقیقاتی دانشگاه است.

وی تاکید کرد: حوزه دیگر فعالیت تحقیقاتی دانشگاه صنعتی امیرکبیر حوزه هوش مصنوعی است و صنایع مهم ما این امر را مورد توجه خود قرار دادند به زودی آزمایشگاه بزرگ هوش مصنوعی افتتاح می‌شود و تلاش می‌کنیم دانشگاه صنعتی امیرکبیر در خدمت نیازهای فنی و مهندسی کشور قرار بگیرد اگر چه اساتید مبدا و دانشجویان پرتوان مجری همه این فعالیت‌های تحقیقاتی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر هستند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا