فناوری اطلاعات

جاسوسی گوگل از موقعیت مکانی کاربران افشا شد



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فاکس نیوز، به نظر می‌رسد گوگل که با روش‌های مختلف به حریم خصوصی کاربر نفوذ می‌کند، یک ویژگی مخفی داخل ابزارهای عکس و نقشه خود دارد که هنگام دسترسی به آن شبیه نقشه آب و هوا است اما در واقع نشان می‌دهد کاربر در چه اماکنی حضور داشته، چه زمان در آنجا بوده و در آن مکان چه تصاویری ثبت کرده است.

این امر نشان می‌دهد گوگل همچنان هر قدم کاربر را با داده‌های مکان یابی و غیره ردیابی می‌کند. در مقابل برخی از پرطرفدارترین ابزارهای نقشه و ذخیره عکس را برای کاربران فراهم می‌کند.

برای اطلاع از این امر کافی است کاربر به بخش تنظیمات عکس گوگل برود، سپس اپ گوگل فوتوز را باز کند، در بخش انتهایی گزینه جستجو را بزند و زیر بخش «مکان ها» می‌تواند اماکنی که با عکس‌های وی مرتبط هستند را ببیند. در همین بخش می‌توان مشاهده کرد که نقشه تمام تصاویری که در نقاط خاصی ثبت شده اند را نشان می‌دهد.

این امر نشان می‌دهد گوگل می‌تواند از طریق تصاویر اطلاعات فرد را ردیابی کند. سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های گوگل بیشتر اوقات از کاربر می‌خواهند مجوزهای متعدد مانند دسترسی به دوربین دستگاه و گالری تصاویر را بدهد تا بتواند قابلیت‌های مختلفی را فراهم کند.

کاربر با اعطای این مجوزها به گوگل اجازه می‌دهد داده‌های تصاویر را تحلیل و فراوری کند و به این ترتیب کاربر به جمع آوری داده‌ها کمک می‌کند. البته این امر زمانی اتفاق می‌افتد که در بخش تنظیمات قابلیت دسترسی به مکان برای تصاویر روشن شده باشد. هرچند راهی برای خاموش کردن قابلیت وجود دارد، اما هنوز هم موقعیت مکانی تصاویر را نشان می‌دهد که فقط کاربر آنها را می بیند.

برای حذف موقعیت مکانی از یک تصویر کافی است کاربر روی عکس کلیک کند، سپس روی قسمت ۳ نقطه در بالا سمت راست عکس ضربه بزند و گزینه «موقعیت تقریبی» زیرعکس را بیابد. در مرحله بعد باید روی آیکون مداد کلیک و گزینه «حذف موقعت مکانی» را انتخاب کند. به همین ترتیب فرد می‌تواند در صورت تمایل موقعیت مکانی خود را به عکسی بیفزاید.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا