اخبار سایت

یک‌میلیون گوشی تلفن همراه تا پایان سال ساخته می‌شود



اکبر قنبرپور – مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام – در یک نشست خبری اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی پیام پروژه ای بود که بعد از چند سال با هدف ایجاد یک فرودگاه جدید برای انجام اهداف پستی و مخابراتی ایجاد شد. ایجاد قطب اقتصاد دیجیتال از مهم ترین پروژه های این مجموعه است.

به گزارش ایتنا از ایسنا، وی افزود: ایجاد قطب مرکز داده در منطقه ویژه اقتصادی یکی از پروژه هایی است که ما دنبال می کنیم. در واقع ایجاد سه قطب مرکز داده پیش بینی شده است. ۱۸ شرکت خصوصی برای ایجاد مرکز داده در منطقه درخواست داشته‌اند که با آنها موافقت شده و سه شرکت مرکز داده را فعال کرده و برنامه ما این است که به زودی هزار رک را در منطقه ویژه اقتصادی پیام روشن کنیم.

 قنبر پور گفت: تولید گوشی تلفن همراه یکی از پروژه‌های است که از دولت گذشته آغاز شده، ۱۳ شرکت خصوصی برای احداث خط تولید خود در این منطقه به ما مراجعه کردند که از این تعداد دو مجموعه به بهره‌برداری رسیده‌اند و پیش بینی ما این است که تا پایان سال حداقل یک میلیون گوشی تولید شود که یک سوم آن گوشی هوشمند و باقی به صورت دکمه‌ای خواهد بود. همچنین بومی سازی تجهیزات شبکه ملی اطلاعات از دیگر اهداف و برنامه های ماست و ۳۰ شرکت در حوزه تجهیزات شبکه فعالیت می‌کنند و حدود ۲۶ محصول منحصر به فرد در داخل مجموعه با تیراژ نزدیک به یک میلیون در حال تولید است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام در ادامه سخنانش تشریح کرد: ایجاد گمرک تخصصی فاوا از دیگر اقدامات انجام شده ذیل قطب اقتصاد دیجیتال است که در اواخر سال گذشته ایجاد و مصوب شد و زمینه سازی آن در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام شروع شده و گمرک های مختلفی مانند گمرک جمهوری اسلامی ایران، شرکت پست  و سازمان تنظیم مقررات و بخش های خصوصی که در حوزه آزمایشگاه فعالیت می کنند حضور دارند تا فرصت ۶ ماهه ایجاد این گمرک که تا یک ماه آینده است ایجاد کنیم.

وی تشریح کرد: ایجاد شهر سیلیکون برای شرکت‌هایی که در حوزه تجهیزات سیلیکونی فعالیت می‌کنند از دیگر اقدامات مرتبط با حوزه قطب اقتصاد دیجیتال است تا بتوانند تولیدات خود را در مجموعه پیام ایجاد کنند. به طور کلی فعالیت‌هایی که در این مجموعه در حال پیگیری است می‌توان به سه دسته تولید_صنعتی، گمرکی-ترانزیتی و فرودگاهی و هوانوردی اشاره کرد. در حوزه اول ۳۱۵ شرکت زمین دریافت کردند که از این تعداد ۱۷۶ شرکت پروانه بهره برداری دریافت کرده اند و بیش از ۷۰۰۰ نفر در خط تولید مشغول به کار هستند و بیش از ۱۵۰۰ محصول و خدمات را تجاری کردند. امسال برنامه داریم ۷۲ شرکت جدید را جذب و اراضی جدید را به آنها واگذار کنیم؛ بنابراین به صورت کلی مزایایی برای فعالیت در این مجموعه وجود دارد که نیاز شرکت های ارتباطات را برطرف می کند.

ایجاد گمرک تخصصی فاوا به زودی

قنبرپور تأکید کرد: ایجاد گمرک تخصصی فاوا یکی از برنامه‌های جدید ما در سال جاری است و پیش بینی می کنیم تا پایان ماه آینده این اتفاق در منطقه ویژه اقتصادی پیام رقم بخورد. توسعه پروازهای مسافری داخلی و خارجی از اهدافی است که در حال پیگیری هستیم. همچنین ایجاد گمرکی تخصصی فاوا نیازمند این است که پروازهای خود را به دوبی و کشور چین برقرار کنیم با همین اولیت بندی ما به دنبال برقراری پروازهای این فرودگاه به دوبی در سال جاری هستیم. علاوه بر موارد گفته شده موضوع ایجاد پارک فناوری هوایی در این مجموعه مطرح است که مورد توافق ما و معاونت علمی-فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته و فضایی به وسعت ۳۵ هکتار برای ایجاد این پارک در نظرگرفته شده است که بخشی از آن داخل محدوده فرودگاهی و بخش دیگر محدوده ویژه اقتصادی است. توسعه زیست بوم نوآوری و استارتاپی در منطقه با همکاری معاونت علمی هم از دیگر مواردی است که در حال پیگیری آن هستیم.

وی همچنین درباره خرید یک فروند هواپیما جهت مسافری و پستی گفت: در زمینه خرید یک فروند هواپیما برنامه ما همچنان ادامه پیدا می‌کند منبع آن هم تقریبا فراهم است اما باید توجه کرد که برای یک مجموعه دولتی خرید هواپیما اقدام آسانی نیست و به دنبال راه‌های قانونی برای رقم زدن این موضوع هستیم.

قنبرپور همچنین در ادامه سخنانش جزئیات بیشتری درباره تولید تلفن همراه بومی دکمه ای ارائه و تشریح کرد: سرمایه گذاری را بخش خصوصی انجام داده بنابراین حتما درباره بازار این نوع گوشی‌ها مطالعه کرده است؛ بنابراین نمی توان گفت گوشی فیچرفون یا دکمه ای در این مجموعه تولید شده که از آن استقبال نشده باشد بلکه الان با سفارس تولید می شود و کارکرده‌های مختلفی دارد و برخی علاقه مند به استفاده از آن هستند؛ علاوه بر آن این مدل گوشی  توسط سازمان های نظامی، انتظامی نیاز به آن دارند بنابراین امسال برنامه داریم که یک سوم تولیدات گوشی تلفن همراه در پیام هوشمند  باشد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا