فناوری های نوین

کلاهی که شدت سکته مغزی را اندازه می گیرد



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، هنگامیکه یک فرد دچار سکته می شود، شدت آن باید به سرعت تعیین شود. در همین راستا یک کلاه خوانش امواج مغزی آزمایشی ابداع شده که وضعیت افراد دچار سکته را قبل از رسیدن به بیمارستان ارزیابی می کند.

گروهی از محققان هلندی دانشگاه آمستردام UMC این ابزار EEG قابل حمل را طراحی کرده اند تا داخل آمبولانس و روی بیماران دچار سکته مغزی ایسکمیک به کار رود که معمول ترین نوع سکته به حساب می آید.

با توجه به امواج مغزی که کلاه مذکور می خواند، می توان مشخص کرد رگ خونی مغزی مسدود شده بزرگ یا کوچک است.

این یک نکته حایز است زیرا اگر رگ بزرگ باشد، بیمار باید به بیمارستانی تخصصی انتقال یابد که در آن لخته خون با جراحی از بین برود. اگر رگ مسدود شده کوچک باشد، بیمار را می توان به بیمارستان معمولی برد و داروهای رقیق کننده خون برای وی تجویز کرد.

کلاه خوانش امواج مغزی در ۱۲ آمبولانس هلندی بین ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ میلادی روی ۴۰۰ بیمار آزمایش شده است و توانسته تعداد قابل توجهی از بیماران دچار سکته مغزی ایسکمیک را با دقت بالا شناسایی کند و اکنون شرکت TrianecT آن را به طور تجاری عرضه کرده است.

جاناتان کوتینهو یکی از مخترعان ابزار می گوید: هنگامیکه صحبت از سکته مغزی می شود، زمان اهمیت زیادی دارد. درمان هرچه سریع تر شروع شود، نتیجه بهتر خواهد بود. اگر تشخیص در آمبولانس انجام شود، می توان بیمار را به طور مستقیم به بیمارستان منتقل کرد و همین امر در زمان صرفه جویی می کند.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا