فناوری های نوین

سلول های بنیادی نویدی برای احیای بینایی



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، قرنیه بخش شفاف جلوی چشم است که در صورت آسیب به دلیل جراحت یا بیماری، بینایی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. پیوند قرنیه با استفاده از عضو اهدایی یک فرایند معمول برای ترمیم آسیب است اما در موارد سوختگی شیمیایی ممکن است بافت اطراف چشم نیز آسیب ببیند و برای پیوند مناسب نباشد.

در همین راستا طی یک کارآزمایی بالینی درمان جدیدی آزمایش شده که «پیوند سلول های اپیتلیال لیمبال اتولوگ کشت شده» (CALEC) نام دارد. در این روش از سلول های بنیادی چشم دیگر بیمار استفاده می شود. در مرحله بعد سلول ها روی یک ورقه در آزمایشگاه کشت می شوند.

چند هفته بعد گرفت CALEC جدید آماده پیوند در چشم آسیب دیده است تا به بهبود بینایی بیمار و همچنین رشد سلول های جدیدی کمک کند که احتمالا برای پیوند قرنیه معمول در مرحله بعدی مناسب هستند.

از ۵ بیمار شرکت کننده در مرحله نخست کارآزمایی بالینی، بینایی دو نفر بدون نیاز به دخالت بیشتر به میزان قابل توجهی بهبود یافت. بینایی هر دو آنها به ۲۰/۳۰ ارتقا یافت.

دو بیمار دیگر نیز برای دریافت پیوند قرنیه وضعیت مناسبی داشتند. متاسفانه بیمار پنجم نتوانست پیوند مذکور را دریافت کند زیرا سلول های بنیادی به اندازه کافی در آزمایشگاه رشد نکردند.

این نتایج برای بیماران دیگر نیز نوید بخش است و گزینه هایی برای احیای بینایی به غیر از جراحی فراهم می کند.

مرحله بعدی کارآزمایی بالینی هم اکنون با حضور ۱۵ بیمار که پیوند CALEC را دریافت کرده اند، در حال انجام است و محققان در ۱۸ ماه گذشته آنها را تحت نظر داشته اند.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا