اخبار سایت

ترفند ۵۰ میلیارد دلاری دانشمندان برای کاهش سرعت نابودی جهان



در شرایطی که با ذوب شدن یخ‌های قطب جنوب جهان درحال نابودی است، یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی «جان مور»، یخ‌شناس و محقق مهندسی زمین دانشگاه لاپلند، در تلاش هستند که با نصب پرده‌های غول‌پیکری به طول نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر در زیر آب، از رسیدن آب گرم دریا به یخچال‌ها و ذوب‌شدن آن‌ها جلوگیری کنند.

یکی از مهم‌ترین یخچال‌های در معرض فروپاشی، یخچال طبیعی Thwaites است که از آن به‌عنوان «یخچال روز قیامت» یاد می‌شود. با گرم‌شدن اقیانوس‌ها، جریان‌های گرم به‌طور فزاینده‌ای باعث فرسایش Thwaites شده و آن را به فروپاشی کامل نزدیک‌تر می‌کنند.

مور و همکارانش در پروژه‌ای که بیش از ۵۰ میلیارد دلار هزینه آن برآورد شده در حال بررسی این موضوع هستند که پرده‌های زیر آب ممکن است ذوب شدن یخ‌های این یخچال را متوقف کنند تا به قفسه یخی آن این فرصت را بدهد تا ساختار خود را دوباره حفظ کنند یا خیر. پروژه‌ای که از لحاظ تئوری و روی کاغذ کاملا امکان‌پذیر و عملی به نظر می‌آید.

این درحالیست که دانشمندان هشدار داده‌اند که افزایش سطح آب دریاهای سراسر جهان به‌اندازه ۲ فوت (۰.۶ متر) می‌تواند جان حدودا ۹۷ میلیون نفر از جوامع ساحلی نظیر مردم شهرهای نیویورک، میامی و نیواورلئان را با خطر جدی مواجه کند و سیلی ویرانگر آن‌ها را از سر راه بردارد.

دانشمندان هشدار داده‌اند که اگرچه یخچال Thwaites مانع رسیدن آب‌های گرم به سایر یخچال‌ها می‌شود، اما سقوط آن منجر به افزایش ۳ متری سطح دریاها خواهد شد. یعنی ۵ برابر بیشتر از میزانی که به ویرانی جوامع ساحلی نیاز است. طبق گفته محققان این یخچال، از سال ۲۰۰۰ تاکنون بیش از هزار میلیارد تن یخ از دست داده که همین امر دانشمندان را مجاب کرده که هرچه سریعتر راه‌حلی برای جلوگیری از ذوب شدن بیشتر آن کنند. آن‌ها امیدوارند آزمایش پرده زیر آب نتیجه‌بخش باشد تا شاید بتوانند نابودی جهان را چند صباحی به تعویق بیاندازند.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا