دانش و علم

رصد سیاره هایی که دور ستارگان مرده مدار می زنند



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، نه تنها این سیاره ها شبیه مشتری، سیاره گازی بزرگ منظومه شمسی هستند، بلکه کوتوله های سفید نیز نمایی از سرنوشت خورشید را نشان می دهند. هنگامیکه خورشید به یک کوتوله سفید تبدیل شود، این تغییر احتمالا سیاره های داخل منظومه شمسی را از بین خواهد برد.

سوزان مولالی مولف ارشد پژوهش که هنوز به طور رسمی بررسی نشده و ستاره شناسی انستیتو علوم تلسکوپ فضایی در این باره می گوید: تاکنون سیارات اندکی در اطراف کوتوله های سفید کشف شده اند. نکته متمایز درباره این دوسیاره احتمالی آن است که از لحاظ دما، سن و توده بیشتر از سیارات قبلا کشف شده، مشابه سیاره های منظومه شمسی هستند. این امر به ما امکان می دهد تا ببینیم یک منظومه مشابه منظومه ما پس از مرگ ستاره آن چگونه خواهد بود.

سیاره های خارج از منظومه شمسی مذکور به طور مستقیم و با ابزار مادون قرمز تلسکوپ فضایی جیمز وب MIRI هنگام مدار زدن دور کوتوله های سفیدی به نام WD ۱۲۰۲-۲۳۲ و WD ۲۱۰۵-۸۲رصد شدند. یکی از این سیاره های احتمالی در فاصله ای دوردست نسبت به ستاره میزبان خود قرار دارند که معادل ۱۱.۵ برابر فاصله بین زمین و خورشید است. دیگر سیاره احتمالی نیز در فاصله ای دوردست تر از ستاره میزبان خود و حدود ۳۴.۵ برابری بین زمین و خورشید قرار دارد.

حجم این سیاره ها هم اکنون مشخص نیست اما مولالی و همکارانش تخمین می زنند آنها بین یک تا۷ برابر مشتری (بزرگترین سیاره منظومه شمسی) باشند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا