فناوری های نوین

دمای هسته خورشید مصنوعی کره جنوبی از خورشید هم بالاتر رفت



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، این دستاورد طی آزمایش ها بین دسامبر ۲۰۲۳ تا فوریه ۲۰۲۴ میلادی به دست آمده و رکورد جدیدی برای پروژه راکتور همجوشی است.

محققان KSTAR توانستند دمای راکتور را به مدت ۴۸ ثانیه ۱۰۰ میلیون درجه سانتیگراد حفظ کنند. این درحالی است که دمای هسته خورشید ۱۵ میلیون درجه سانتیگراد است.

علاوه بر آن راکتور بیش از ۱۰۰ ثانیه حالت H-mode را حفظ کرد. H-modeوضعیت پلاسمایی نرمال است.

همجوشی فرایندی است که شیوه تولید نور و گرما از ستارگان را تقلید می کند. این فرایند شامل ترکیب هیدروژن و دیگر عناصر سبک است و برای آزاد کردن نیروی فوق العاده ای به کار می رود که کارشناسان امیدوارند از آن برای تولید برق نامحدود و بدون کربن استفاده کنند. به گفته شورای ملی تحقیقات علم و فناوری کره جنوبی(NST) ایجاد این فناوری می تواند پلاسمایی با دما و چگالی بالا را در جایی که واکنش‌های همجوشی به طور موثر برای دوره‌های طولانی رخ می‌دهند، حفظ کند.

به گفته NST راز این دستاورد استفاده از منحرف کننده هایی( divertor) از جنس تنگستن است. این ابزارهای قطعاتی حیاتی هستند که در انتهای اتاقک خلا در دستگاه همجوشی مغناطیسی قرار دارند. منحرف کننده ها نقشی اساسی در دفع گازهای زائد و ناخالصی ها از راکتور را دارند وهمزمان بارهای حرارتی سطحی قابل توجهی را تحمل می کنند.

نقطه ذوب تنگستن از تمام فلزات بالاتر است و موفقیت تیم در حفظ حالتH-mode برای مدتی طولانی تر دلیل اصلی چنین دستاوردی است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا