فناوری اطلاعات

عکس هوایی بالگرد «نبوغ» از مریخ‌نورد «استقامت»


بالگرد «نبوغ» در پنجاه و یکمین پرواز خود بر فراز سیاره سرخ، یک عکس هوایی از مریخ‌نورد «استقامت» گرفت که به سختی در میان سنگ‌های مریخ دیده می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، بالگرد «نبوغ»(Ingenuity) ناسا با بیش از ۵۰ پرواز در مریخ همچنان به تأثیرگذاری خود ادامه می‌دهد.

نبوغ طی پنجاه و یکمین پرواز خود که از ارتفاع ۱۲ متری بالای سطح مریخ انجام شد، از مریخ‌نورد «استقامت»(Perseverance) عکس گرفت. در پس‌زمینه این عکس، استقامت را می‌توان بدون حرکت در خاک سرخ سیاره مشاهده کرد که در میان سنگ‌های بزرگ پراکنده در چشم‌انداز سیاره سرخ، تقریبا قابل تشخیص نیست.

اگر دقت کنید، می‌توانید مریخ‌نورد استقامت را در سمت چپ بالای عکس ببینید.

مریخ‌نورد استقامت در نمونه بزرگنمایی‌شده عکس نبوغ، قابل دیدن است

«آزمایشگاه پیش‌رانش جت»(JPL) ناسا این عکس را در توییتر منتشر کرد و نوشت که پنجاه و یکمین پرواز نبوغ کمتر از ۱۳۷ ثانیه به طول انجامید و این بالگرد کوچک در مجموع ۱۸۸ متر حرکت کرد.

نبوغ و استقامت روی سطح مریخ به نوبت از یکدیگر عکس‌های خیره‌کننده‌ای می‌گیرند. استقامت اخیرا عکسی از نبوغ گرفت که مقدار قابل توجهی از غبار مریخ را روی ملخ‌های آن نشان می‌داد.

جدیدترین پرش نبوغ فقط ۹ روز پس از پنجاهمین پرواز آن انجام شد. این بالگرد ۱.۸ کیلوگرمی که به دو ملخ مجهز است، ابتدا قرار بود فقط پنج پرواز در جو مریخ داشته باشد تا مشخص شود که آیا پرواز در سیاره سرخ امکان‌پذیر است یا خیر اما نبوغ پس از نخستین پرواز خود در آوریل ۲۰۲۱، به اثبات توانایی خود در برخاستن و فرود مکرر ادامه داده است. «تئودور تزانتوس»(Theodore Tzanetos)، سرپرست گروه بالگرد نبوغ در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا، در مصاحبه‌ای که مارس ۲۰۲۳ با اسپیس داشت، گفت: نبوغ، همه معیارهای موفقیت را پشت سر گذاشته است.

به دلیل فاصله بین مریخ و زمین، هدایت از راه دور غیرممکن است. بنابراین نبوغ، مسیرهای پروازی از پیش برنامه‌ریزی‌شده را طی می‌کند.

بالگرد نبوغ تا حدودی به یک پیشاهنگ برای مریخ‌نورد استقامت تبدیل شده است و در ماموریت خود، به شناسایی مکان‌های مورد علاقه مریخ‌نورد برای جستجوی نشانه‌هایی از حیات باستانی در سیاره سرخ کمک می‌کند.

مریخ‌نورد استقامت علاوه بر ژست گرفتن برای عکس‌های هوایی نبوغ، مشغول جمع‌آوری نمونه‌های خاک و سنگ است که روزی از طریق ماموریت جاه‌طلبانه «بازگرداندن نمونه مریخ»(Mars Sample Return) به زمین خواهند آمد.

این ماموریت که حاصل سرمایه‌گذاری مشترک بین ناسا و «آژانس فضایی اروپا»(ESA) است، بالگردهایی را نیز به مریخ می‌فرستد تا در صورت نیاز، نمونه‌هایی را که استقامت در انبار نمونه ذخیره کرده، تحویل بگیرند. برنامه اولیه این است که استقامت، لوله‌های نمونه را به یک فرودگر تحویل دهد. بالگردها این کار را در صورتی انجام خواهند داد که مریخ‌نورد استقامت به وظیفه خود عمل نکند.

براساس برنامه‌های کنونی، یک مدارگرد ساخت آژانس فضایی اروپا در نهایت نمونه‌ها را در سال ۲۰۳۳ به زمین می‌فرستد تا در صحرای یوتا فرود بیایند.

انتهای پیام

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا