اخبار سایت

واتس‌اپ بالاخره به تغییر تن داد!


 امکان ارسال پیام بین واتس‌اپ و دیگر پیام‌رسان‌ها برای کاربران اروپایی فراهم می‌شود

وب‌سایت «wired» گزارش داد که متا قصد دارد به زودی امکان ارتباط پیام‌رسان ۲ میلیارد نفری خود با دیگر پیام‌رسان‌های محبوب را فراهم کند.

قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا که اپل را وادار به حذف حصار اپ‌استور و فراهم کردن امکان نصب از فروشگاه‌های شخص ثالث کرد، حالا بزرگترین پیام‌رسان جهان را به سمت تعامل‌پذیری با دیگر پیام‌رسان‌ها می‌برد.

بر اساس قانون بازارهای دیجیتال (DMA) اتحادیه اروپا (EU)، پلتفرم‌های فناوری بزرگ باید انتقال داده‌های شخصی خود را از یک سرویس به سرویس دیگر برای کاربران آسان کنند.

واتس‌اپ مثل بسیاری از پلتفرم‌های بزرگ باید تغییرات مهمی تجربه کند. در حال حاضر پلتفرم‌هایی مثل مسنجر، آی‌مسیج، واتس‌اپ، تلگرام و سیگنال کاربران خود را در جهان جداگانه‌ای جای داده‌اند و واتس‌اپ قرار است امکان انتقال پیام میان‌پلتفرمی را به صورت رمزنگاری شده فراهم کند.

 

شرکت‌های فناوری شامل متا (که مالک فیس‌بوک، اینستاگرام، مسنجر، Threads و واتساپ است) باید خدمات خود را با برندهای دیگر سازگار کنند. واتساپ در نظر دارد برنامه خود را با برنامه‌های چت شخص ثالث سازگار کند و این شرکت می‌تواند برنامه‌های خود را در مورد آن ماه آینده اعلام کند.

اتحادیه اروپا به شرکت‌های دروازه‌بان دیجیتال مانند متا تا مارس ۲۰۲۴ مهلت داده است تا از قوانین قابلیت همکاری خود پیروی کنند.

البته این اقدام که در نتیجه قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA) انجام می‌گیرد احتمالا محدود به کاربران اروپایی است اما گام مهمی برای حذف حصارهای میان اپلیکیشین است.

عملی‌شدن قابلیت‌های جدید در واتساپ به این بستگی دارد که پیام‌رسان‌های دیگر هم دست‌به‌کار شوند؛ زیرا هنوز نگرانی‌هایی درمورد روش حفظ امنیت و رمزنگاری پیام‌ها در واتساپ هنگام ارتباط با سرویس‌های دیگر وجود دارد.

واتساپ می‌خواهد در سرویس‌های پیام‌رسانی که به آن‌ها متصل می‌شود از پروتکل سیگنال (Signal Protocol) برای رمزنگاری پیام‌ها استفاده کنند. متا با برنامه‌هایی که از سیستم‌های رمزنگاری جایگزین بهره می‌برند نیز همکاری خواهد داشت به‌شرط اینکه پیام‌رسان‌های دیگر بتوانند ثابت کنند امنیتی درسطح استانداردهای واتساپ دارند.

به گفته دیک بروور، مدیر مهندسی واتساپ، متا ترجیح می‌دهد که دیگر اپلیکیشن‌ها از پروتکل رمزنگاری سیگنال استفاده کنند که پیام‌رسان‌های این شرکت مبتنی بر آن هستند. پروتکل سیگنال علاوه بر اپلیکیشن‌های متا و پیام‌رسانی به همین نام، در گوگل مسیج و اسکایپ نیز به کار رفته است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا