فناوری اطلاعات

ماجرای درخشش مرموز بر فراز اوکراین چه بود؟



ناسا ادعاهای مقامات شهری کی‌اف را مبنی بر اینکه درخشش مرموز و خیره‌کننده بر فراز پایتخت اوکراین به دلیل سقوط یکی از ماهواره‌های از کار افتاده آن به زمین ایجاد شده، رد کرده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، درخششی که روز ۱۹ آوریل بر فراز کی‌اف دیده شد، مقامات شهر را بر آن داشت تا هشدارهای حمله هوایی را فعال کنند. «سرهی پوپکو»(Serhiy Popko)، رئیس اداره نظامی شهر با استناد به داده‌های اولیه گفت که این پدیده، نتیجه سقوط یک ماهواره فضایی ناسا به زمین است اما ناسا بعدا این موضوع را رد کرد و گفت که در زمان درخشش، ماهواره‌ ۳۰۰ کیلوگرمی «RHESSI» هنوز در مدار بوده است.

«جاناتان مکداول»(Jonathan McDowell) ستاره‌شناس «مرکز اخترفیزیک هاروارد اسمیتسونین»(CFA) دوباره در یک توییت جدید نوشت: یک بار دیگر می‌گویم درخششی که بر فراز کی‌اف دیده شد، ربطی به ورود مجدد ماهواره RHESSI ناسا ندارد که مدار آن تا هزاران کیلومتری اوکراین نمی‌رسد.

مقامات ناسا پیشتر در مورد سقوط ماهواره اطلاع داده بودند. آنها در به‌روزرسانی ۱۷ آوریل نوشتند: انتظار می‌رود برخی از اجزای ماهواره پس از ورود مجدد باقی بمانند. خطر آسیب رساندن به مردم روی زمین کم است و تقریبا یک در ۲۴۶۷ برآورد می‌شود. به‌روزترین پیش‌بینی ناسا حاکی از آن است که ماهواره روز چهارشنبه ۱۹ آوریل ساعت ۸:۵۰ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی در جو ما بوده و به احتمال زیاد بر فراز صحرای بزرگ آفریقا وارد شده است.

درخشش مرموز بر فراز کی‌اف، رسانه‌های اجتماعی اوکراین را پر از تئوری‌های توطئه کرده است و بسیاری از افراد گمان می‌کنند که بیگانگان سوار بر بشقاب پرنده‌ها علت وقوع این درخشش در آسمان هستند. این اولین باری نیست که اجرام مرموز بر فراز این کشور مشاهده می‌شوند اما «آژانس فضایی اوکراین»(SSAU) به تازگی گفت که این درخشش احتمالا نتیجه انفجار یک شهاب‌سنگ و تبدیل شدن به یک گلوله آتشین هنگام ورود به جو زمین بوده است.

ماهواره RHESSI در سال ۲۰۰۲ با موشک «پگاسوس XL» یا (Pegasus XL) به مدار پایین زمین پرتاب شد. این ماهواره از یک طیف‌سنج استفاده کرد که به شناسایی پرتوهای ایکس و گاما می‌پرداخت تا داده‌های مربوط به فوران‌های خورشید به شکل شراره‌های خورشیدی و خروج جرم از تاج خورشیدی را ثبت کند.

این ماهواره تنها یکی از زباله‌های فضایی بالقوه خطرناکی است که پس از سقوط غیرقابل کنترل از مدار خبرساز شده‌اند. چهار مورد از تقویت‌کننده‌های «لانگ مارچ ۵بی»(Long March 5B) چین، بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ به زمین سقوط کردند و زباله‌های ناشی از آنها در ساحل عاج، بورنئو و اقیانوس هند باریدند. در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، زباله‌های ناشی از موشک‌های شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) پس از سقوط، به مزرعه‌ای در ایالت واشنگتن برخورد کردند و در یک مزرعه پرورش گوسفند در استرالیا فرود آمدند.

آژانس‌های فضایی سرتاسر جهان سعی دارند بیش از ۳۰ هزار نمونه از بزرگترین قطعات این زباله‌ها را بررسی کنند اما بسیاری از زباله‌ها برای تحت نظارت قرار گرفتن، بسیار کوچک هستند.

در ویدئوی زیر می‌توانید درخشش بر فراز اوکراین را ببینید.

انتهای پیام

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا