دانش و علم

نوبل شیمی ۲۰۲۳ به تحقیقات نقاط کوانتومی تعلق گرفت



به گزارش خبرنگار مهر ، جایزه نوبل شیمی امسال به طور مساوی به ۳ شیمیدان به نامهای مونگ باوندی از انستیتو فناوری ماساچوست در آمریکا، لوییس بروس از دانشگاه کلمبیا و آلکسی اکیموف از شرکت نانو کریستال تکنولوژی برای اکتشاف و ترکیب نقاط کوانتومی برنده این جایزه شدند.

این ذرات بسیار ریز ویژگی های یگانه ای دارند و اکنون در نمایشگرهای تلویزیون و لامپ های ال ای دی نور را منتشر می کنند. آنها واکنش های شیمیایی را تسریع می کنند و نور شفاف آنها می تواند بافت های تومور را به یک جراح نشان دهد.

محققان و علاقمندان شیمی می دانند که ویژگی های یک عنصر تحت تسلط تعداد الکترون های آن است اما هنگامیکه ماده در ابعاد نانو کوچک می شود، پدیده کوانتومی به وجود می آید که بر اندازه ماده تاثیر می گذارد. برندگان نوبل شیمی ۲۰۲۳ میلادی توانستند ذراتی چنان ریز ابداع کنند که  ویژگی های آنها توسط پدیده کوانتومی تعیین می شود. این ذرات که نقاط کوانتومی نام گرفته اند اکنون اهمیت زیادی در فناوری نانو دارند. نقاط کوانتومی ویژگی های متعدد و خارق العاده ای دارند.

مونگی باوندی متولد ۱۹۶۱ شیمیدان آمریکایی است که اصالتی فرانسوی- تونسی دارد. 

لوییس براوس شیمیدان ۷۹ ساله آمریکایی و کاشف نانوکریستال های نیمه هادی کلوئیدی معروف به نقاط کوانتومی است.

آلکسی اسکیموف نیز یک فیزیکدان روسی متولد ۱۹۴۵ میلادی است. وی نیز هنگام فعالیت در مؤسسه دولتی واویلوف، نانوبلورهای نیمه هادی معروف به نقاط کوانتومی را کشف کرد. وی از سال ۱۹۹۹ میلادی در آمریکا و به عنوان محقق در یک شرکت خصوصی فعالیت می کند.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا