بازار

معرفی بهترین‌ نرم‌افزار های مدیریت پروژه ساختمانی

تا چند وقت پیش تمامی فعالیت‌هایی که برای مدیریت پروژه ساختمانی مورد نیاز بود توسط یک کاغذ و مداد و با کمک روش‌های خاص به آسانی انجام می‌شد. اما در عصر حاضر لزوم استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت پروژه ساختمانی به شدت حس می‌شود. البته شاید بتوان یک پروژه عمرانی را بدون نرم‌افزار خاصی سروسامان داد؛ اما احتمال بروز خطا در آن بسیار بالا می‌رود.

به همین دلیل امروزه استفاده از‌ نرم ‌افزار مدیریت پروژه‌ ساختمانی بسیار رایج شده است. این برنامه‌ها کمک می‌کنند تا هماهنگی بین اعضای تیم بیشتر شده و فعالیت و وظایف هر فرد شفاف‌سازی شود. در این مقاله قصد داریم تا بهترین‌ نرم‌افزار مدیریت پروژه ساختمانی را معرفی کرده و مروری بر ضرورت استفاده از آن‌ها داشته باشیم.

آشنایی با نرم افزارهای مدیریت پروژه و ضرورت استفاده از آن ها

نرم افزارهای مدیریت پروژه ساختمانی در واقع برای بهبود پیشرفت کارها و برنامه‌ها در تمامی جوانب نظیر برنامه‌ریزی، اجرا و هماهنگی پروژه استفاده می‌شود. در گذشته نرم افزار‌ها بیشتر برای بخش‌های مدیریتی مورد استفاده قرار می‌گرفتند اما به دلیل تاثیر مثبتی که داشتند در بخش‌های راه‌سازی و ساختمانی نیز راه پیدا کردند. با کمک بهترین‌ نرم‌افزار مدیریت پروژه ساختمانی میتوانید منابع و خروجی‌ها را توزیع و کنترل کنید. کار‌ها را بین افراد تقسیم کرده و جدول زمانی ایجاد کنید. علاوه بر این می‌توانید بهره‌وری را نیز مورد بررسی و تحلیل قرار دهید.

فراموش نکنید که‌ نرم‌افزار کنترل پروژه ساختمانی از نظر کارایی بسیار بهتر از نرم افزارهای مدیریت وظایف هستند. زیرا می‌توانند به شکل همه‌جانبه به کمک شما آمده و برای هر بخشی راه‌حلی مناسب ارائه دهند. برای مثال می‌توانید نحوه فعالیت کارگران و پیمانکاران را مدیریت کرده و از سویی دیگر روی منابع و مصالح نظارت داشته باشید.

چند نوع نرمافزار مدیریت پروژه ساختمانی داریم؟

نرم‌افزار مدیریت کارگاه ساختمانی یا همان‌ برنامه مدیریت پروژه ساختمانی بر اساس نوع پلتفرم‌هایی که روی آن‌ها قابلیت بارگذاری و اجرا دارند به سه دسته تقسیم می‌شوند.

  • اجرا روی کامپیوترهای شخصی
  • اجرا روی تلفن‌های هوشمند اندروید یا آی او اس ios
  • نرم‌افزار مدیریت پروژه عمرانی تحت وب

استفاده از نرم افزارهای مدیریت پروژه عمرانی چه مزایایی دارد؟

حال که با انواع این برنامه‌ها آشنا شدیم و نحوه عملکرد آن‌ها را نیز یافتیم، می‌توانیم به مزایای استفاده از بهترین‌ نرم‌افزار مدیریت پروژه ساختمانی نیز اشاره کنیم.

نرم‌افزار مدیریت پروژه ساختمانی

 ارتباطی مداوم و بدون مانع

نداشتن ارتباط مداوم اعضای یک تیم با یکدیگر باعث می‌شود تا افراد به سختی بتوانند یک کار را پیش ببرند. به همین دلیل لازم است تا موانع ارتباطی در هر بخش رفع شوند. در این نوع نرم‌افزارهای مدیریت پروژه، امکان ارتباط بین ذینفعان و شرکت‌های اجرا کننده  به طور مداوم و شفاف وجود دارد. این ارتباط کمک می‌کند تا هرگونه تاخیر در انجام کارها به دلیل موانع ارتباطی از بین برود. بدین ترتیب از هدر رفتن زمان جلوگیری می‌شود.

مدیریت هزینهها

یکی دیگر از مزیت‌های نرم‌افزار مدیریت پروژه ساختمانی این است که به شما امکان بررسی و کنترل هزینه‌ها را می‌دهد. برآورد هزینه‌ها همواره جزو ضروری‌ترین پیش‌بینی‌ها برای هر کاری بوده است. بدین ترتیب مدیران می‌توانند بحث بودجه‌بندی و برآورد هزینه‌ها را به شکل کارآمدتری پیش ببرند.

پیادهسازی بودجهبندی کارآمد

اولین مزیتی که در بحث بودجه‌بندی برای نرم افزار مدیریت پروژه عمرانی وجود دارد، امکان رفع خطای انسانی از این فرآیند است. بدین ترتیب این ابزار کمک می‌کنند تا بتوان به‌راحتی هزینه‌ها را محاسبه و زمان و صورتحساب را ردیابی کرد. علاوه بر این، قسمت اتوماسیون در این ابزارها به‌تنهایی یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود.

تسلط روی اسناد

در پروژه‌های ساختمانی مانند هر کار دیگری، اسناد مهم زیادی وجود دارد که باید نگهداری یا به اشتراک گذاشته شود. این اسناد شامل نقشه‌های ساختمان، اسناد مالکیت، قراردادها و… هستند. این ابزارها به شما این امکان را می‌دهند تا این اسناد مهم را بین شرکا، مشتریان، اعضا و … به اشتراک بگذارید.

معرفی بهترین‌ نرم‌افزار مدیریت پروژه ساختمانی

بعد از بررسی مزایا و عملکرد این ابزارها به معرفی بهترین نرمافزارهای مدیریت پروژه ساختمانی میپردازیم.

جیرا jira

جیرا یکی از بهترین انواع نرم افزار‌های مدیریت محسوب می‌شود. این ابزار محصولی از شرکت اطلسیان است. در جیرا می‌توانید اعمالی مانند گرفتن گزارش کار، ایجاد استوری، پیگیری کارها و… را انجام دهید. این ابزار می‌تواند با سایر ابزارها با کمک وب‌سرویس یکپارچه شود. بنابراین تیم عملیاتی پروژه این امکان را دارد تا کلیه فرآیندهای مربوط به کار را به شکلی یکپارچه کنترل کند. در جیرا می‌توانید از گردش کار‌هایی که از قبل تعریف شده‌اند استفاده کنید. علاوه بر این می‌توانید گردش کار مناسبی با توجه به روند خود ایجاد و از آن بهره ببرید.

بیلدرترند Buildertrend

به چه چیزی در یک برنامه مدیریت پروژه نیاز دارید؟ تمام آنچه شما نیاز دارید به شکل یک‌ ابزار به نام بیلدرترند در اختیار شما قرار خواهد گرفت. این‌ محصول به شکلی همه‌جانبه از کارهای شما پشتیبانی خواهد کرد. بنابراین با استفاده از آن نباید نگران هیچ بخشی از برنامه باشید.

ورکفلومکس WorkflowMax

این‌ برنامه به شکل SaaS طراحی و عرضه شده و جزو یکی از محبوب‌ترین ابزارها است. این ابزار می‌تواند قیمت‌گذاری، مدیریت امور، صدور صورتحساب و … را به‌راحتی برای شما فراهم آورد.

بیلدتولز BuildTools

این‌ نرم‌افزار پروژه عمرانی تحت وب بوده و برای مدیریت فعالیت‌های ستادی بسیار مناسب است.

نک  Knack

این ابزار را می‌توان یک پلتفرم برنامه‌ساز دانست. نک می‌تواند برنامه‌های مختلفی برای شما ایجاد کرده و اجازه دسترسی به داده‌ها را به شما بدهد. در نک می‌توانید گزارش‌های مختلفی تهیه کرده و آن‌ها را با سایر اعضای تیم به اشتراک بگذارید.

کسپیو

با کمک کسپیو می‌توانید گزارش‌ها را در سریع‌ترین حالت ممکن ایجاد کنید. علاوه بر این امکان ایجاد انواع فرم‌ها و برنامه‌های تجاری نیز بدون کدنویسی برای شما فراهم است. در مجموع کسپیو را می‌توان جزو بهترین نرمافزار مدیریت پروژه ساختمانی به حساب آورد.

همتیک

اگر در پی نرم افزار مدیریت پروژه ایرانی هستید همتیک می توانند بهترین گزینه برای شما باشد. این نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی بر پایه همکاری و کار تیمی است و در این راستا، امکانات مختلفی در اختیار تیم ها و سازمان ها قرار می‌دهد. همتیک با اولویت بندی کارها و ارائه گزارشات کاربردی، باعث ایجاد نظم و تحویل به موقع پروژه‌های کارگاهی وعمرانی می‌ شود. این نرم افزار به صورت ابری و هم نصب روی سرور شخصی در دسترس است.

کلام آخر

پروژه‌های ساختمانی به دلیل حجم بالای کار و تنوع فعالیت‌هایی که در آن‌ها انجام می‌شود، نیازمند یک مدیریت یکپارچه هستند. علاوه بر این، بحث زمان و مدیریت هزینه‌ها از دیگر عوامل مهم و تاثیرگذار در طی اجرای این روند هستند. در گذشته این کارها بدون ابزار خاص و با خطای انسانی و تاخیر زیاد پیگیری می‌شد. اما امروزه به وجود آمدن ابزار‌های مختلف برای مدیریت پروژه ساختمانی این مشکلات را از بین برده و امکان پیشبرد پروژه عمرانی به بهترین شکل ممکن را فراهم کرده است.

اما چرا این ابزارها پرکاربرد هستند؟ نرم افزار‌های مدیریت پروژه ساختمانی می‌توانند ابزار کاربردی برای کسانی باشند که به دنبال یک کار تیمی قوی در کارهای ساختمانی هستند. این ابزار ویژگی‌های مفید فراوانی دارند اما افراد اغلب به دلیل ناآشنا بودن با خصوصیات موجود، از آن‌ها استفاده نکرده و متضرر می‌شوند. در این مقاله درباره بهترین‌ نرم‌افزار مدیریت پروژه ساختمانی و ضرورت استفاده از آن‌ها توضیحاتی داده شد.

دکمه بازگشت به بالا