اخبار سایت

درآمد زیرساخت‌های ابری در سه ماهه چهارم سال 2023 رکورد زد


در مقاطع زمانی سه ماهه در چند سال گذشته شاهد سکون در گسترش بازار زیرساخت‌های ابری بوده‌ایم، و گزارش‌های ارائه شده توسط شرکت‌ها ضعیف‌تر از حد انتظارات از این حوزه بوده‌اند. اما بالاخره این وضعیت تا حد زیادی به لطف جلب توجهات به هوش مصنوعی مولد تغییر کرده است.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از تک‌کرانچ، موج جدید درآمدی که از سال گذشته آغاز شد بیش از هرچیز نشات گرفته از چرخه تبلیغاتی ChatGPT بود، اما بر درآمد زیرساخت ابری نیز تاثیری مثبت گذاشت به طوری که در سه ماهه چهارم سال 2023 این عدد را به 74 میلیارد دلار رساند که 12 میلیارد دلار نسبت به سال گذشته در این مقطع زمانی و 5.6 میلیارد دلار نسبت به سه ماهه سوم بیشتر است؛ بر پایه تحقیقات موسسه Synergy، این بزرگترین افزایش در مقاطع سه‌ماهه است که این حوزه تجربه کرده است.
 
بازار زیرساخت‌های ابری در کل این سال به 270 میلیارد دلار افزایش یافت، در حالی که در سال 2020 در حدود 212 میلیارد دلار بود.
 
از نظر درصد رشد سه ماهه، درآمد AWS سیزده درصد، آژور 30 درصد و Google Cloud حدود 25 درصد افزایش یافت (اگرچه این گزارش بخش SaaS را شامل نمی‌شود).
 

یک چیز در سال گذشته واضح بود، و آن اینکه مایکروسافت عرصه رقابت با آمازون را، با تملک متهوارنه OpenAI، به شدت داغتر کرد.
 
آنچه مایکروسافت در مورد کوپایلوت انجام داده است و این واقعیت که آمازون قصد ارائه راهکار هوش مصنوعی خود موسوم به Q را دارد نشانگر حساستر شدن رقابت در این عرصه است.
 
در حالی که هوش مصنوعی مولد یک فرصت بزرگ برای همه فروشندگان ابری است، اما هنوز روزهای بسیار ابتدایی خود به سر می‌برد و می‌تواند تحولات عظیمی را رقم بزند. اینکه آیا رویکرد متهورانه مایکروسافت به هوش مصنوعی مزیت تعیین‌کننده‌ای برای آن خواهد داشت یا نه هنوز مشخص نیست، اما نادیده گرفتن افزایش دو درصدی سهم بازار در یک دوره سه ماهه سخت است. در حال حاضر به نظر می رسد که مایکروسافت در زمینه هوش مصنوعی به شرکت تبدیل پیشتاز شده است، اما گوگل و آمازون برای جا نماندن از این رقابت زمان دارند.
 

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا