اخبار سایت

با این محصول، دیابتی‌ها هر چقدر خواستند شیرینی بخورند!



شرکت‌های نوپای زیست‌فناوری در حال توسعه راه‌حل‌های جدیدی برای رفع مشکل افزایش قند خون پس از مصرف غذاهای شیرین هستند و محصولاتی را تولید کرده‌اند که با جذب یا تبدیل قند موجود در غذا به فیبر، از افزایش سطح قند خون جلوگیری می‌کنند.

یکی از این محصولات، نوشیدنی مکمل «مانچ مانچ» است که حاوی اسفنج‌هایی بر پایه سلولز است. این اسفنج‌ها با جذب قند موجود در غذا، از جذب آن توسط بدن جلوگیری می‌کنند. طبق آزمایش‌های اولیه، هر گرم از این محصول می‌تواند تا ۶ گرم قند را جذب کند.

رویکرد دیگر استفاده از آنزیم‌ها برای تبدیل قند به فیبر در روده است. محققان دانشگاه هاروارد و شرکت کرافت هاینز آنزیمی توسعه داده‌اند که قند را به اجزای ساده‌تر تبدیل کرده و سپس آن‌ها را به هم متصل می‌کند تا فیبر غیرقابل جذب تشکیل شود.

این آنزیم درون پوششی از جنس فیبر قرار دارد تا در محصول غذایی فعال نشود، ولی پس از خورده شدن در روده فعال می‌شود.

استارتاپ بریتانیایی Zya نیز محصولی به نام Convero تولید کرده است که حاوی نسخه پیشرفته‌ای از آنزیم طبیعی اینولوسوکراز است و بدون نیاز به پوشش، قند را به فیبر تبدیل می‌کند.

این شرکت‌های فناوری‌ امیدوارند تا سال ۲۰۲۶ محصولات خود را وارد بازار کنند. حامیان این روش‌ها معتقدند می‌توانند مصرف مواد قندی را به لذتی سالم‌تر تبدیل کنند، اما منتقدان نگران‌اند که بهانه‌ای برای افزایش مصرف غذاهای ناسالم و پرقند شود.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا